Julpyssel som skolprojekt
Rosagula och grönröda smällkarameller. En doft av nybakade lussekatter och pepparkakor. Glitterkulor och tomtar.
Snart är det jul. Ute är det grå decemberdag men inne är det juligt när flickorna pysslar. Hanna Wiman, Tilde Berggren och Emmie Axmon funderar nog lite på julklappar också.
Foto: Fotograf saknas!
Hanna Häggmark är sju år och klipper de veckade fransarna på silkespapperet till sin smällkaramell. Hon klipper koncentrerat och vill ha det riktigt fint.
- Den här ska jag hänga i julgranen hemma, berättar hon. Jag kanske ska spara den till nästa år.
Runt bordet sitter också Emmie Axmon, Filippa Åhman, Hanna Wiman, Tilde Berggren och Ebba Gustavsson, en grupp fem-sjuåringar som sysselsätter sig några timmar med julpyssel. De får hjälp och vägledning av fröken Malin Svanström som redan gjort en färdig smällkaramell och visar hur de kan göra.
Silkepapperet rullas runt en tom toalettpappersrulle och klistras ihop. Utanpå får de klistra ett bokmärke och sedan ska ett snöre genom rullen så att det går att hänga upp smällkaramellen i julgranen.
Redan på morgonen har de bakat pepparkakor och lussekatter.
Julpysslet är ett projektarbete som de fem eleverna gör under sitt sista gymnasieår.
- Förra året var det några som gjorde så här och det hade varit populärt så vi ville prova det också. Det verkade som en rolig idé, säger Malin.
Tre lördagar i advent ordnar hon och klasskamraterna Emelie Johansson, Veronica Svensson, Natalie Gustavsson och Emelie Johansson julpyssel för barn på skolan. Alla fem har valt inriktning på barn i sin utbildning.
- Vi skickade ut brev till skolorna och har tagit emot anmälningar i förväg.
I projektarbetet ingår också att skriva en rapport om både förberedelser och hur det blev. Nästa lördag är den sista av de tre pysseldagarna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!