"Just nu går inga tåg"
Tågen på Tjustbanan står still som vanligt. Denna veckas förklaring är att tågoperatören Veolia byter verkstad, från en i Nässjö till en i Linköping.
Harald Hjalmarsson tycker att det är konstigt att inte biogaståget Amanda sätts i trafik när alla gamla rälsbussar är trasiga. Amanda står nu nyreparerat på bangården i Linköping sedan början av december.Arkivfoto: Mattias Ahlm
Foto: Ahlm Mattias
- Eh.. det är svårt att säga på rak arm. Trafiken bör komma igång igen om några dagar, säger Veolias trafikchef Anders Nyberg.Veolia har något av tågbrist för tillfället. Ett tåg är brandskadat, ett är på planerad kontroll och så står ett tåg kvar på verkstaden i Nässjö.- Det ska vi förhoppningsvis kunna hämta i dag (måndag) och lämna in på verkstaden i Linköping, säger Nyberg.Men det är kö till verkstaden i Linköping, så det kan ta ett tag innan Veolias tåg är reparerade.Hur många tåg har ni på Tjustbanan för tillfället?
- Just nu inga.När det funkar då?
- Då går det åt tre fordon för att trafikera banan.En fördel med att använda sig av en verkstad som ligger på stationsområdet i Linköping är att tågen kan få daglig översyn, vilket verkar behövas. - Många av tågen på Tjustbanan är av äldre modell och kräver lite handpåläggning nästan varje dag, säger Nyberg. På KLT suckar man bara när Tjustbanan kommer på tal. - Vi är självklart inte nöjda med hur Veolia har bedrivit trafiken, säger vd:n Karl-Johan Bodell.- Men allt är inte enkelspårigt i den här världen, det finns orsaker. Veolia har haft underhållsproblem.Varje gång ett tåg inte går måste Veolia betala vite till KLT.- Det blir dyrt för dem i längden, därför måste de byta verkstad. Det här håller inte, säger Bodell.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!