Kalmar läns landsting rankas högst i Sverige
Hög ambitionsnivå inom primärvården och korta väntetider är anledningen till att landstinget i Kalmar län rankas högst i landet. Detta enligt Svenskt Vårdkonsumentindex som presenterades för första gången i går, onsdag.
Tanken bakom ett index är att kunna jämföra landstingen med varandra, och se hur vårdsystemen anpassar sig efter patienternas önskemål.
Några kriterier som har vägts in i bedömningen är tillgänglighet, väntetider, användarvänlig tidbokning och bemötande.
I den sammanvägda bedömningen får alltså landstinget ett toppbetyg. Främst kan primärvården ta åt sig äran.
- Det här är roligt för primärvården och visar att vi är inne på rätt spår, säger Alette-Marie Lindgren, tillförordnad chef för primärvården i Kalmar län.
Alette-Marie Lindgren lyfter fram hur landstingets investeringar i bland annat ett nytt telefonsystem har uppskattats av patienterna. Projektet Bra Mottagning har även kortat köerna till vårdcentralerna i länet.
- Investeringarna har gett goda resultat för att förbättra tillgängligheten.
Alette-Marie Lindgren leder förändringsarbetet inom landstingets primärvård. Syftet är att reducera kostnaderna med 36 miljoner kronor.
Hon tror inte att de kommande besparingarna kommer att putta ner Kalmar läns landsting från förstaplatsen framöver.
- Jag tror att vi kan behålla den. Tillgängligheten för patienterna är högt prioriterat i förändringsarbetet.
Svenskt Vårdkonsumentindex framställs av tankesmedjan Timbro Hälsa, som utvecklar idéer och redskap för att stärka patienternas ställning i landstingen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!