Kampanj om fräscha pussar väcker heta känslor

Tandvårdskadades förbund går till attack mot landstingets reklamkampanj.

Foto: ANDERS STEINER Bättre hångel för 35 kronor. Med detta budskap hoppas Folktandvården sälja sin satsning på abonnerad tandvård för ungdomar. Men Tandvårdskadeförbundet rasar mot kampanjen och kallar den ovärdig ett seriöst landsting.

Foto: ANDERS STEINER Bättre hångel för 35 kronor. Med detta budskap hoppas Folktandvården sälja sin satsning på abonnerad tandvård för ungdomar. Men Tandvårdskadeförbundet rasar mot kampanjen och kallar den ovärdig ett seriöst landsting.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-02-09 00:25
Folktandvården i Kalmar län lanserar nu sin stora satsning på frisktandvård, som riktar sig till länsbor mellan 20 och 40 år. Den största målgruppen är ungdomar mellan 20-25 år, som i en pågående reklamkampanj uppmanas att försäkra sig om bra tandhälsa genom att abonnera på tandvård.
För att väcka intresse hos den unga målgruppen har landstinget valt att ha annonser med budskapet att friska tänder resulterar i fler fräscha pussar.
Men reklamen har fått Tandvårdskadeförbundet i Kalmar län att slå bakut. Att sälja tandvård med hjälp av kyssar passar sig inte för en organisation som landstinget. Budskapet är oseriöst, menar förbundets ordförande Lars Adolfsson.
? Reklamen är ett riktigt lågvattenmärke, ett bottenskrap. Man behöver inte marknadsföra tandvård genom att prata om kyssar och hångel och vad det kan leda till. Landstinget ska inte behöva sänka sig till denna nivå för att få patienter. Det har gått för långt, säger Lars Adolfsson.

Men tror du inte att ungdomar gillar sådan reklam?
? Att anknyta till sex för att få ungdomar att sköta sina tänder är att misstro deras förmåga att tänka själva.

Vad hade du velat se för reklam i stället?
? Jag har ingen annan idé om hur de ska marknadsföra sig, men det känns lite väl magstarkt med dessa sexanspelningar.

Ni vill att reklamen tas bort. Riskerar ni inte att framstå som moralister?
? Vi har inget emot bra tandvård eller kyssar. Vi anser bara att landstinget borde kunna hitta en reklam som lockar ungdomar, men som är mer ren, säger Lars Adolfsson.

Men på Folktandvården i Kalmar län är man mycket nöjd med reklamen. Budskapet tycks dessutom ha gått hem hos ungdomarna.
? När en grupp ungdomar tillfrågades hur de själva skulle vilja marknadsföra denna satsning så valde alla utom en den här kampanjen. Ungdomarna tycker att den är ny, rolig och fräsch. Så det känns som vi har träffat helt rätt, säger Martina Slättman, informatör på Folktandvården i Kalmar län.

Hur ser du på kritiken om att det är magstarkt att referera till hångel?
? Nej, jag tycker inte att reklamen är särskilt magstark. Budskapet handlar inte om att man ska hångla mer. Det handlar om att ha fräscha tänder så att man får mer pussar. Det ser jag inget konstigt med, det vill väl alla? De som tycker att det är kontroversiellt med ordet hångel finns utanför målgruppen, bland ungdomar har det ingen negativ laddning.

Reklamkampanjen som pågår under hela 2005 har kostat landstinget en miljon kronor.
Har satsningen gett resultat?
? Vi har haft ett mycket bra genomslag sedan lanseringens första dag den17 januari. Vi har som mål att teckna 2500 ungdomar under 2005. Redan nu har vi 267 som har tecknat sig, och 141 som är på gång. Det är faktiskt över förväntan, säger Martina Slättman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om