Det är inte helt enkelt att prata med barn som man misstänker är med om något svårt och hemskt. Därför kan det finnas en tendens att undvika sådana samtal, även för personer som till vardags arbetar med barn på olika sätt. Det menar Pär Stihl som under torsdagen besökte Campus i Västervik för att prata om just den problematiken.
– Ofta är det rädsla eller osäkerhet som gör det svårt att prata. Man måste öva på det och veta vilken slags frågor man kan ställa, säger han.
Pär Stihl har i 30 år varit polis och barnutredare, och undervisar bland annat i förhörsteknik på Polisutbildningen i Växjö. Nu har han varit med om att ta fram ett nytt läromedel tillsammans med forskare från Linnéuniversitetet. Det handlar om så kallad avatarbaserad intervjuträning.
– Vi har utvecklat ett hjälpmedel där man kan träna på att samtala med barn som har varit med om eller är med om traumatiska och hemska saker. Det kan handla om misshandel eller sexuella övergrepp till exempel.
Under torsdagen var personal bland annat från skolan och socialtjänsten på plats på Campus för att lära sig mer.
Hjälpmedlet kallas Karl och riktar sig till alla som arbetar med barn, exempelvis inom skola, förskola eller socialtjänst. I grunden är Karl en barnskådespelare som fått gestalta olika känslor och beteenden framför kameran. På en dator rör han på läpparna, skruvar på sig, kan resa sig upp och gå, eller verkar obekväm, exempelvis.
Karl fjärrstyrs sedan av en operatör med erfarenhet från att samtala med barn. Under dagen var det Pär Stihl.
– Jag kan via en annan dator prata i en mikrofon och Karl rör på läpparna och pratar med "barnröst" på skärmen. På så sätt kan jag reagera på frågorna så som ett barn skulle göra i samma situation.
Pär Stihl säger att det är viktigt att hålla frågorna öppna, lyssna och aldrig styra samtalet.
– Tanken är att Karl ska utsätta vuxna för de här jobbiga samtalen så att de kan bemöta barn i samma situationer när det väl blir skarpt läge. Med bara några få frågor som ställs på rätt sätt kan man ofta avgöra om "fallet" är något som man måste agera direkt på, eller om det kan handla om något annat.
– Man vill inte göra fel vilket leder till att man blir osäker. I värsta fall så får inte de barn som behöver hjälp den hjälpen eftersom man inte vågar fråga. Meningen är att det här ska göra det enklare att våga, säger Pär Stihl.
Karl har testats i sex olika länder. 2017 fick Pär Stihl och Karl nationellt hederspris på Skapa, Sveriges största innovationstävling.