Klagomål på hemtjänsten

29 sidor klagomål på hemtjänsten. Från ett enda par i Västervik. Det är vad Socialstyrelsen nu jobbar med att utreda.

Västervik2010-10-28 15:12
Socialstyrelsen har tagit emot ett klagomål på hemtjänsten i Västervik och gett kommunens socialnämnd möjlighet att yttra sig.Ärendet är unikt. Nämnden har aldrig tidigare har fått en så omfattande och detaljerad klagoskrivelse. På de 29 tättskrivna sidorna görs, enligt de klagande, en "händelseanalys av tekniska, individuella och organisatoriska faktorer" utifrån ett 70-tal händelser.Klagomålen gäller bland annat slarvig hantering av nycklar, otydligt avgiftsbeslut, svårlästa kopierade handlingar, en skrivelse som inte blir diarieförd, krångel med trygghetslarm, synpunkter på blanketter samt bristande information om olika saker - bland annat tjänstegarantin om trygghetslarm utan biståndsbeslut.En händelse som paret återkommer till är när en kvinna i hemtjänstpersonalen går in i bostaden med larmnyckel utan tillstånd. Detta sker på en avtalad tid för duschhjälp åt mannen. Frun anser att det var ett övergrepp av personalen att gå in med nyckel på detta sätt.Kommunens svar på klagomålet är dubbelt så långt som själva klagoskrivelsen, eftersom det innehåller ett stort antal bilagor som ska visa hur informationen till brukarna ser ut, tidigare skriftväxling i ärendet samt vilka rutiner och riktlinjer som finns för trygghetslarm, nycklar, ID-brickor, klagomål med mera.Flera åtgärder har redan vidtagits, bland annat att en ny typ av blankett har tagits fram för hyra av trygghetslarm. Fyra träffar är dessutom inplanerade med kommunens hemtjänstgrupper, där man ska gå igenom hantering av trygghetslarm.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om