Nuvarande marknadschefen Ann Björnsdotter blir ny vd för bolaget från och med den 1 september.
– Det är en person med ett bra marknadstänk och som har en gedigen och bra bakgrund i upplevelseindustrin, säger Jon Sjölander, styrelseordförande i Västervik resort.
Innan hon kom till Västervik resort arbetade hon bland annat på Junibacken i Stockholm. Dels som marknadschef, dels under en period som tillförordnad vd.
Jon Sjölander menar att Ann Björnsdotter med sin marknadsbakgrund kommer in lägligt som vd.
– Vi känner att det här är vad bolaget behöver nu. Vi har lagt mycket tid och pengar på att bygga, renovera och skapa en anläggning av hög kvalitet.
Han säger att utmaningarna framöver ligger i att hitta nya marknader, att förstå kunderna och att få dem att besöka och att återvända till Västervik resort.
– Det är saker som kanske inte kostar så mycket pengar men som kräver strategiskt tänkande.
Sjölander att säger att till Ann Björnsdotters fördel har även talat att man vet att det är en omtyckt medarbetare och att hon redan visat prov på ett gott ledarskap.
Ann Björnsdotter kom till Västervik resort så sent som i höstas efter att tidigare jobbat på Solortus i Gamleby. Hon är uppvuxen i Överum men jobbade under många år i Stockholm. För några år sedan kom hon tillbaka till Västerviks kommun. Till VT sade hon när hon fick jobbet som marknadschef:
– Jag har längtat tillbaka till besöksnäringen. När det här jobbet annonserades ut kändes det verkligen som "drömmen" att kunna söka.
Vi söker Ann Björnsdotter för en kommentar.