Klart med statsbidrag till tågtrafiken

KLT, Östgötatrafiken och Rikstrafiken har träffat en överenskommelse som garanterar fortsatta statsbidrag för tågtrafiken på Tjustbanan.

Rikstrafiken har lovat att fortsätta betala 21 miljoner kronor per år för trafiken på Tjustbanan.Arkivfoto: Lisa Olaison

Rikstrafiken har lovat att fortsätta betala 21 miljoner kronor per år för trafiken på Tjustbanan.Arkivfoto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2010-01-19 15:57
Under måndagen kom parterna överens om att Rikstrafiken ska fortsätta att betala ut 21 miljoner kronor per år för trafiken med persontåg mellan Västervik och Linköping under hela avtalsperioden, alltså fram till 2014.- Det innebär att vi har garanterat trafiken. Det är en helt avgörande och oerhört viktig del, säger Ulf Nilsson (S), ordförande i KLT:s styrelse.Tidigare har det funnits farhågor för att Rikstrafiken ska kräva tillbaka redan utbetalda statsbidrag för trafiken på Tjustbanan, men så blir det inte.- Nej, så uppfattade inte jag det. Vi är överens om talen, säger Ulf Nilsson.Överenskommelsen innebär också ett ökat tryck på Veolia att bland annat klara sina åtaganden när det gäller drift och underhåll av tågen, så att avtalet följs bättre.Ni kommer att bli hårdare mot Veolia?
- Ja, så är det ju. Vi får ju klä skott för något som de har misskött, säger Ulf Nilsson.Under maj månad ska de nya tågen vara i trafik på Tjustbanan, och då ska också förarna ha hunnit få utbildning, enligt Ulf Nilsson.Under våren ska också en marknadsplan tas fram över hur man kan få fler resenärer på Tjustbanan.- Vi är helt överens nu, och drar åt samma håll för att få ett ökat resande på banan. Nästa steg är att öka trycket på att förbättra banan. Just nu har man tagit bort 250 miljoner kronor som fanns till upprustning av banan. Det är vi oerhört upprörda över, säger Ulf Nilsson.Det som finns kvar nu till åtgärder betraktar han bara som "duttpengar".Men om restiderna ska kunna kortas, krävs inte bara bättre tåg, utan också en bättre bana.- Nu ligger ansvaret på riksdagen, regeringen och Banverket, om man ska kunna få ner restiderna, säger Ulf Nilsson avslutningsvis.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om