Klart med statsbidrag till tågtrafiken
KLT, Östgötatrafiken och Rikstrafiken har träffat en överenskommelse som garanterar fortsatta statsbidrag för tågtrafiken på Tjustbanan.
Rikstrafiken har lovat att fortsätta betala 21 miljoner kronor per år för trafiken på Tjustbanan.Arkivfoto: Lisa Olaison
Foto: Lisa Olaison
- Ja, så är det ju. Vi får ju klä skott för något som de har misskött, säger Ulf Nilsson.Under maj månad ska de nya tågen vara i trafik på Tjustbanan, och då ska också förarna ha hunnit få utbildning, enligt Ulf Nilsson.Under våren ska också en marknadsplan tas fram över hur man kan få fler resenärer på Tjustbanan.- Vi är helt överens nu, och drar åt samma håll för att få ett ökat resande på banan. Nästa steg är att öka trycket på att förbättra banan. Just nu har man tagit bort 250 miljoner kronor som fanns till upprustning av banan. Det är vi oerhört upprörda över, säger Ulf Nilsson.Det som finns kvar nu till åtgärder betraktar han bara som "duttpengar".Men om restiderna ska kunna kortas, krävs inte bara bättre tåg, utan också en bättre bana.- Nu ligger ansvaret på riksdagen, regeringen och Banverket, om man ska kunna få ner restiderna, säger Ulf Nilsson avslutningsvis.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!