Vad förlusten beror på, och vad det får för konsekvenser vill vd:n Karl-Johan Bodell inte uttala sig om.
- Vi är i ett inledande skede. Bokslutet är klart först i nästa vecka, men när vi såg att förlusten blev i den här storleksordningen så informerade vi landstingsledningen redan nu.
Redan tidigare var det känt att bolaget skulle göra en stor förlust för 2011. Då räknade man med 32 miljoner kronor, men när man börjat sammanställningen av 2011 så har det alltså blivit värre än så.
En bidragande orsak till förlusten är delägandet i Öresundstågen, som bland annat driver trafik från Kalmar till Köpenhamn. Trafiken hamnade i en akut kris under året när operatören DSB First kom i ekonomisk knipa. Bolaget var konkursmässigt. I det läget gjorde Öresundståg en uppgörelse med DSB Firsts ägare, som betydde att samarbetet avbröts. En direktupphandling med en ny operatör gjordes. Tidspressen att få en ny lösning på plats utan att det blev störningar i trafiken gjorde lösningen dyr.
De 52 miljoner kronor som KLT har gjort i förlust kommer att fördelas ut på ägarna: landstinget och länets kommuner. Den exakta fördelningen kommer att bero på var i verksamheten uppstått, enligt Bodell. Landstingets ägaransvar uppgår till 50 procent, samt allt ansvar för tågtrafiken. De andra 50 procenten är fördelat mellan länets kommuner, utifrån kommunernas befolkningsstorlek.
Från och med 2012 drivs kollektivtrafiken i länet som en del i landstinget, istället för i bolagsform.