KLT kan tvingas höja priserna
Den dyrare tågtrafiken efter BK Tågs konkurs kan leda till att KLT:s taxor höjs nästa år.
Kalmar Länstrafik ägs gemensamt av länets kommuner och landstinget. Förlusten i den subventionerade trafiken täcks av ägarna.
Vid det senaste styrelsesammanträdet verkade landstinget ha tyckt att gränsen för hur mycket man skulle behöva skjuta till var nådd. Därför väcktes frågan om inte länstrafikbolaget kunde stärka sin ekonomi genom att höja biljettpriserna istället för att be ägarna om mer pengar.
Något beslut fattades inte. Ärendet återkommer i höst.
KLT:s vd Carl-Johan Bodell tonar dock ner risken för en chockhöjning.
- Efter styrelsemötet har landstingsstyrelsen haft ett sammanträde där man anslagit mer pengar till regiontrafiken.
Det minskar behovet av prishöjningar något. Däremot har inte Carl-Johan Bodell sett hur mycket mer pengar landstinget anslår.
Mötet om biljettpriserna kommer i vilket fall som helst att hållas efter sommaren. Kanske finns det behov av en mindre höjning.
Vid styrelsemötet framkom också att det regionala resandet gått ner kraftigt under årets första fyra månader.
Är det några speciella linjer som drabbats?
- Nej, det finns en generell nergång i hela landet, säger Carl-Johan Bodell.
En förklaring kan vara de störningar i trafiken som stormen Gudrun innebar. Framförallt i södra länsdelen var störningarna i järnvägstrafiken mellan Kalmar-Nybro-Emmaboda stora. Osäkerheten kan ha fått många pendlare att ta bilen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!