KLT kostar Västervik 14 milj
KLT gick sämre än väntat under 2005. Västerviks kommun får skjuta till 14 miljoner kronor för att täcka förlusterna.
För 2005 hade KLT räknat med att Västerviks kommun skulle behöva skjuta till 12,8 miljoner kronor. Nu visar sig inte den summan räcka. KLT behöver ytterligare 1,2 miljoner kronor.
För Västerviks kommun kommer inte begäran som en total överraskning.
- Att det skulle behövas mer pengar visste vi, men däremot låter över en miljon som mer än jag väntat mig, säger Bruno Nilsson, utvecklingsledare på kommunen.
Det allra största tillskottet får landstinget i Kalmar stå för - 92 miljoner kronor. Det är nästan 7 miljoner kronor mer än budgeterat.
Uppgörelsen är att landstinget ska täcka förlusterna för den regionala trafiken - däribland tågtrafiken på Tjustbanan. Det tillskott som behövdes efter BK Tågs förlust i våras blev därför en smäll för landstinget.
Västerviks kommun ska täcka den lokala trafiken i Västervik. Varför den går med större förluster än väntat är inte känt. Det kan endera bero på ökade kostnader, eller att biljettintäkterna inte varit som förväntat.
Budgeten har inte spruckit för alla kommuner. För Kalmar kommun blev verksamheten billigare än beräknat. Kalmar behöver bara skjuta till 32,1 miljoner kronor, jämfört med beräknade 33,4 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!