- Det stora problemet som vi har haft är Resekort som inte fungerat, säger Viktor Lovén, marknadskommunikatör på KLT.
Företaget har fått jobba med att lokalisera vad de många icke-fungerande korten beror på. En del resenärer har fått flera kort efter varandra som inte fungerat. Samtidigt verkar problemen ha varit större i södra länsdelen.
- I Västervik har det faktiskt fungerat rätt så bra, säger Viktor Lovén.
En teori som undersökt är om det är kortautomater på vissa bussar som varit defekta och som förstört kort. Lovén säger att man räknar med att problemen ska vara lösas inom den närmaste framtiden.
Till det kommer problem med terminaler som inte fungerat som de ska i alla lägen. Problemen är på väg att lösas successivt.
Samtidigt har den norska leverantören inte levererat alla funktioner i tid. Det går till exempel fortfarande inte att betala sina resor med bankkort på bussarna. Den funktionen levererades till KLT nyligen. Nu testkör länstrafiken funktionen. Lovén törs inte lova något premiärdatum.
- Under våren - mer kan jag inte säga. Det är viktigt att det fungerar från start eftersom vi hanterar människors pengar. Vi gör hellre ett test extra och att det får dröja lite till.
Till sommaren hoppas han att det ska vara dags för nästa premiär. Då ska pendlare och andra kunna fylla på sina resekort via betalningar med nätet.
Längre fram finns en planerad applikation för mobiltelefoner.
- Man ska kunna planera sitt resande med hjälp av telefonen, så småningom ska det även finnas en funktion så att man kan betala resan via telefonen, säger Viktor Lovén.
De tekniska problemen har inneburit förlorade intäkter för KLT. När kort och terminaler har krånglat har man låtit passagerare resa gratis. Företaget beräknar att man tappat 500 000 kronor på det viset. I ett pressmeddelande skriver man att det ändå är en förhållandevis liten del med tanke på att företaget omsätter 600 miljoner kronor om året.