KLT:s trafikdirektör om problemen efter explosionerna

Flera läsare har hört av sig och undrat när "deras" busslinjer kan komma igång, efter att 50 bussar tvingades tas ur trafik på grund av biogasexplosionerna. Just nu ser prognosen osäker ut.

Mattias Ask, trafikdirektör på Region Kalmar, säger att man jagar efter ersättningsfordon för fullt. Under veckan väntas nya besked om hur trafiken i länet påverkas av fordonsbristen.

Mattias Ask, trafikdirektör på Region Kalmar, säger att man jagar efter ersättningsfordon för fullt. Under veckan väntas nya besked om hur trafiken i länet påverkas av fordonsbristen.

Foto: Region Kalmar län

Västervik2024-06-11 12:00

Efter att de 50 bussarna togs ur drift har KLT fått prioritera i sin trafik. Bland det som drabbades fanns närtrafiken – busslinjer där man beställer sin resa någon dag i förväg. I förra veckan kom beskedet att närtrafiken skulle dras igång igen successivt.

En läsare har hört av sig och undrat hur det går efter att vissa linjer försvunnit helt från KLT:s bokningssida.

– Vi återkommer med besked senare i veckan om hur det ska bli med trafiken framöver, säger KLT:s trafikdirektör Mattias Ask.

Han säger att i dag är man i ett läge där man inte är igång med trafik på alla linjer än, och på de linjer man kör så är man inte igång med alla turer.

– Det kan betyda att vi bara kan köra några dagar i veckan.

Skälet till att beskeden dröjer är att KLT och trafikföretagen man samarbetar med jagar ersättningsfordon. Den senaste tiden har man haft en lösning där fordon som går i skoltrafik även kunnat rycka in i närtrafik. Den här veckan tar terminen slut, och då förändras förutsättningarna inför sommaren.

Betyder det att det blir större tillgång på fordon, eller tvärtom att det försvinner fordon?

– Det är precis det vi undersöker, och vi får se var vi landar in, svarar Mattias Ask.

De senaste dagarna har vi haft flera publiceringar om de exploderande bussarna. Dels om att flera experter har svårt att förstå hur explosionerna gått till, dels en intervju med en av de chaufförer som var närvarande när två biogastankar exploderade i Västervik.

Fokus har hamnat på att bussarna från Fiat byggdes om för att svara mot de krav som KLT ställde i sin upphandling. KLT äger inte fordonen själva. De ägs av bolag som vunnit upphandlingar hos KLT runt om i länet. Flera olika bolag har valt samma tekniska lösning med de ombyggda Fiatbussarna.

Vilken roll spelade ni för att det blev den här lösningen?

– När vi gör en upphandling så ställer vi krav på till exempel kapacitet i bussarna. När vi gör det så skannrar vi av marknaden så att det verkligen finns busstyper som svarar mot de kraven, säger Mattias Ask.

Han säger att KLT inte rekommenderar någon lösning. Utan det man försäkrar sig om är att det finns "minst ett" alternativ för de bolag som deltar i upphandlingen.

undefined
Kim Landström körde den buss som strax efter att han gått av passet exploderade i Västervik förra våren.

I intervjun med chauffören Kim Landström berättades att det fanns adresser i Västervik där det var svårt att komma fram med fordonen av risk för att slå i underredet och gastankarna, och att den informationen framförts till KLT. Mattias Ask säger att KLT får information om platser där vägen kan vara dålig eller där det finns fartgupp som kan ställa till det för fordon. Däremot säger han att han inte kunnat få fram att man fått information som var direkt kopplat till biogasfordonen.

I förra veckan meddelade KLT att man beställt en extern granskning av turerna dels kring upphandlingen av fordonen dels KLT:s agerande efter explosionerna.

Vad hoppas ni få ut av granskningen?

– Det är flera delar. Vi vill jobba på ett transparent sätt kring de här incidenterna som har inträffat. Vi vill se vilka lärdomar vi kan dra av det här. Dels kring själva upphandlingen, dels att vi vill ta lärdom av de tre incidenter som varit. Vi vill minska risken för att något liknande ska inträffa igen, och vi vill se om det finns saker som vi kunde ha gjort på ett annorlunda sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!