KLT:s vd vägrar sänka farten

KLT:s trafikdirektör Karl-Johan Bodell vägrar sänka farten på Tjustbanan och Stångådalsbanan. "Vi låter trafiken rulla på".

Karl-Johan Bodell är VD för KLT.

Karl-Johan Bodell är VD för KLT.

Foto: Ilkka Ranta/Anders Liljegren

Västervik2016-09-12 15:30

Trafikverket varnar för att usla spår kan tvinga fram hastighetssänkningar i tågtrafiken nästa år. Men enligt Karl-Johan Bodell, trafikdirektör för KLT, kommer det inte att bli några hastighetssänkningar på vare sig Tjustbanan eller Stångådalsbanan. Han vill i stället att Trafikverket ser till att rusta upp banan när det behövs.

– Vi har tittat på det här, och egentligen är det bara en förvarning, det är kända problem. Men vi har bestämt att vi kommer inte göra någonting, vi låter trafiken rulla på. Om vi accepterar att sänka hastigheten betyder det att Trafikverket inte behöver göra det underhållet.

Om det innebär en säkerhetsrisk då?

– Om det blir en besiktning och man konstaterar att det är en säkerhetsrisk, då sätter Trafikverket ner hastigheten. Men det Trafikverket säger nu är att vi måste minska belastningen, så att spåren håller längre.

Men om spåren går sönder om några år på grund av den hårda belastningen – ja, då förväntar sig Karl-Johan Bodell att Trafikverket helt enkelt lagar och rustar upp rälsen.

Ulf Nilsson (S), ordförande i trafikstyrelsen i Kalmar län, är inte heller han orolig för att hastighetssänkningen ska bli verklighet.

– Längre restider är det motsatta av vad vi vill medverka till. Jag bedömer att det inte är aktuellt med en sänkning de närmaste tre- fyra åren. Om jag har förstått sinnesstämningen rätt så är det inte lika farligt som det låter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om