Kolla trycket sÄ kör du sÀkrare och billigare
Nu börjar det bli dags att sÀtta pÄ sommardÀcken igen. Att förvara dÀcken pÄ rÀtt sÀtt förlÀnger dÀckens livslÀngd, men allra viktigast Àr att kolla luftrycket.- Om man bara kör med lite för dÄligt tryck ökar slitage pÄ dÀcket med 30 procent. Det Àr bÄde oekonomiskt och trafikfarligt, sÀger Cal Stenson pÄ Michelin.
Dags att byta! MÄnga vÀntar extra lÀnge med att byta dÀck i vÄr pÄ grund av den osÀkra vÀderleken. Foto: Scanpix
Foto:
Det gör inget, menar MotormÀnnens tekniska expert Terje Eklund.
- Nej, man ska inte ha för brÄttom. Det Àr bÀttre att ha kvar vinterdÀcken nÀr den sista snön kommer. Vi brukar alltid fÄ nÄgot ovÀder sent pÄ vÄren. Att köra med dubbar nÄgra veckor extra sliter inte mycket pÄ dÀcken, sÀger han.
Flera nordiska undersökningar, bland annat frÄn VTI, visar ocksÄ att den sista halkan pÄ vÄren Àr mycket farlig.
Men nÀr det till slut ÀndÄ ska skiftas dÀck finns det nÄgra saker att tÀnka pÄ.
Ăven om risken för halka Ă€r betydligt mindre pĂ„ sommaren, spelar fortfarande mönsterdjupet stor roll vid regn. NĂ€r sommardĂ€cken bara har 3 mm mönsterdjup kvar ökar bromsstrĂ€ckan i vĂ„tt vĂ€glag dramatiskt. Lagkravet Ă€r 1,6 mm mönsterdjup under sommaren, men bromsstrĂ€ckan nĂ€stan dubbleras jĂ€mfört med 5 mm mönsterdjup.
- Jag tycker inte att man ska anvÀnda dÀck med mindre mönsterdjup Àn 5 mm, sÀger Terje Eklund.
Om dÀcken Àr olika slitna ska de mest slitna sitta fram och de bÀsta monteras bak. Det minskar risken för sladd nÀr det Àr vÄtt pÄ vÀgen.
Men det finns ytterligare en sak att tÀnka pÄ. Lufttrycket.
- MÄnga tÀnker inte pÄ att kolla det. Man rÀknar med att bilen bara ska rulla och att verkstaden ska sköta allt fixande. Men det gÀller inte dÀcken, sÀger Carl Stenson pÄ Michelin.
- Vilket lufttryck man har i dÀcken avgör hur lÀnge de hÄller. Har man 1 bar för lÄgt tryck ökar slitaget pÄ dÀcket med 30 procent. För dÄligt lufttryck Àr den enskilda sak som sliter mest pÄ dÀck.
Det rÀcker alltsÄ med lite för lite luft för att dÀcket ska slitas i förtid. För lite luft i dÀcken ger ocksÄ högre bensinförbrukning. Man rÀknar med att 1 bar för lite tryck motsvarar tre procents ökad bensinförbrukning.
Dessutom pÄverkar det sÀkerheten.
- Man fÄr lÀngre bromsstrÀcka och sÀmre kurvtagning, sÀger Cal Stenson.
Trots att en modern bil innehÄller mer sÀkerhet Àn nÄgonsin, Àr det fortfarande dÀcken som Àr en av de viktigaste sÀkerhetsdetaljerna, eftersom de ju Àr den enda del av bilen som Àr i kontakt med vÀgbanan.
För lÄgt lufttryck kan göra bilen svÄrare att styra vid hÀftiga undanmanövrar. För dÄligt mönstrade dÀck ökar risken för sladd och vattenplaning.
För tvÄ Är sedan gjorde Michelin en undersökning pÄ bensinmackar och stora parkeringsplatser. Man informerade om vikten av rÀtt lufttryck och testade bilisternas dÀck. UngefÀr 23 procent av alla svenska bilar körde med minst 0,5 bar för lite lufttryck dÄ.
- Vi ska göra en ny kampanj i sommar, men det finns inget skÀl att tro att lÀget förbÀttrats. Det Àr sÄ klart inte bra, men ÀndÄ ligger vi svenskar bra till jÀmfört med övriga Europa. HÀr kollar vi oftast lufttrycket nÀr vi byter mellan vinter- och sommardÀck, men i mÄnga europeiska lÀnder gör man inte ens den kollen, sÀger Carl Stenson.
I Danmark körde hÀlften med för lÄgt lufttryck. VÀrst var Polen dÀr sju av tio bilar hade farligt lÄgt lufttryck i dÀcken.
Skillnaden i pris mellan dyra och billiga dÀck Àr dock stor. Vilken sort ska man vÀlja?
- Jag tycker att man ska undvika okÀnda fabrikat som Àr vÀldigt billiga. Man fÄr vad man betalar för och dÀck Àr för viktiga för att man ska chansa. Jag tycker att man i vart fall ska kosta pÄ sig dÀck i mellanklassen, dÀck med varumÀrken man kÀnner igen, sÀger Terje Eklund.
- Och sedan ska man bestÀmma sig för att kolla lufttrycket en gÄng i mÄnaden. Ha hellre nÄgon bar för mycket Àn för lite. Vilket tryck det ska vara i dÀcken stÄr i instruktionsboken.
Dessutom ska man kontrollera bultarna pÄ hjulen efter ungefÀr 20 mils körning.
- De kan lossna, Àven om man har skiftat dÀck pÄ en verkstad. KÀnn efter sÄ att de sitter ordentligt, men dra inte Ät för hÄrt.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!