KommunalrÄdets besvikelse pÄ KLT: "Inte fÄtt gehör"

KommunalrĂ„d Harald Hjalmarsson (M) Ă€r besviken pĂ„ KLT:s Ă€ndrade tidtabell. Han ser att en möjlig lösning för att underlĂ€tta pendling Ă€r bilpooler inom kommunen – men det Ă€r en delikat balansgĂ„ng med skattepengarna.

Kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M) Àr kritisk mot KLT:s nya tidtabell.

Kommunstyrelsens ordförande Harald Hjalmarsson (M) Àr kritisk mot KLT:s nya tidtabell.

Foto: Ulrik Alvarsson

VĂ€stervik2023-08-17 18:00

Harald Hjalmarsson (M) befarar att försĂ€mrade kommunikationer kan leda till att landsbygden avfolkas eller att invĂ„nare lĂ€mnar kommunen. SĂ€rskilt kritisk Ă€r han mot att det blir fĂ€rre tĂ„gavgĂ„ngar till Linköping. Trots att vissa ersĂ€tts med buss kan byten och utebliven komfort göra pendling svĂ„rare. 

– Pendlar man till skola eller jobb mĂ„ste man förhĂ„lla sig till vissa fasta tider.

SjÀlvkritiskt medger han att kommunen mÄste bli bÀttre pÄ pÄverkansarbete mot regionen. Samtidigt sÀger han att man inte nÄr Ànda fram. Han tror att det beror pÄ att VÀstervik ligger avsides i lÀnet.

– Trots att vi Ă€r lĂ€nets till ytan största kommun, sĂ„ Ă€r det lĂ€ttare att argumentera i regionfullmĂ€ktige för att lĂ€gga pengarna nĂ€ra dĂ€r mest folk bor.

Han nÀmner Gunnebo, och Gertrudsvik i stan, som exempel pÄ platser dit folk skulle kunna arbetspendla kollektivt, men dÀr kommunen inte fÄtt gehör hos regionen för Àndringar i kollektivtrafiken.

– Den som vill ta sig till Gertrudsvik fĂ„r ofta kliva av i Jenny, och dĂ„ har man stĂ€llt en cykel dĂ€r för att kunna cykla sista biten, som har blivit snodd. Till och frĂ„n Gunnebo hĂ€nger inte tidtabellerna ihop.

SĂ„ vad kan kommunen göra nu? 

– Jag tror att vi behöver bekanta oss med mer otraditionella lösningar. En del kommuner har varit framgĂ„ngsrika med att jobba med bilpooler, men det förutsĂ€tter ju att man har körkort. Kanske kan det finnas en minibuss vid knutpunkter och lanthandlare pĂ„ landsbygden, som man kan hyra. 

Men...

– Hela idĂ©n med kollektivtrafik som Ă€r skattefinansierad Ă€r ju att det finns en nytta, Ă€ven om biljettintĂ€kterna inte tĂ€cker kostnaden. Alternativet Ă€r att kollektivtrafiken bestĂ„r av sjĂ€lvfinansierade kommersiella resor, som i storstĂ€derna. DĂ„ blir huvudfrĂ„gan vilka skattemedel som ska gĂ„ till kollektivtrafik. DĂ€r har vi ju en gĂ„ng kommit fram till att det Ă€r regionens ansvar, sĂ€ger han. 

Den dialog som kommunen fört med KLT i Ă„r bestod av ett möte under vĂ„ren. 

– Det var inget dialogmöte, utan snarare att tjĂ€nstemĂ€nnen presenterade sitt sparuppdrag. Rent krasst ska de spara pengar och dĂ„ blir det neddragningar. Jag framförde mina synpunkter men tycker inte att vi fĂ„tt gehör. Jag har respekt för deras jobb, men kan konstatera att Ă€ndringarna drabbar VĂ€stervik vĂ€ldigt hĂ„rt, och det gör mig besviken, sĂ€ger han. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!