Kommunen byter telefonnummer

Nya telefonnummer och ökad tillgänglighet. Det blir de märkbara resultaten när Västerviks kommun byter telefonsystem.

Västervik2008-09-12 00:07

VT RÄTTAR

Förändringarna för den som vill få kontakt med Västerviks kommun, lokala skolor och kommunala bolag kommer inte att bli så stora som VT skrev igår. Invånarna i den norra delen av kommunen behöver inte slå något 0490-nummer för att nå de lokala kommunala institutionerna. Däremot kommer det att bli nya telefonnummer som alla börjar på 21.
I Västerviks centralort kommer alla nummer som börjat på 88 att bytas ut till sexsiffriga nummer som börjar på 254. Detsamma gäller kommunala verksamheter på flera mindre tätorter i den södra kommundelen – Almvik, Totebo, Gunnebo och Blankaholm. Däremot kommer de nummer som börjar med 257 – bland annat de kommunala bolagen och verksamheter i Ankarsrum att behållas.

---------------------------------------------------------------------




25 40 00.

Lägg det telefonnumret på minnet. Från och den förste oktober är det Västerviks kommun nya växeltelefonnummer. Det kommer att ersätta två växeltelefonnummer. Dels 0490 - 88 000 som går till den kommunala förvaltningen, dels 25 72 00 som går till de kommunala bolagen. En effekt som många i den norra kommundelen säkert kan uppleva som märklig är att alla telefonnummer i den kommunala förvaltningen kommer att ligga under det nya telefonnumret. Det innebär att en Gamlebybo som vill ringa till den lokala förskolan eller äldreboendet kommer att få slå 0490 i början, trots att man ringer inom 0493-området. - Men det kommer inte att kosta något extra, försäkrar kommunalrådet Harald Hjalmarsson. Framöver ska en informationskampanj starta. För säkerhets skull kommer man att behålla de gamla växeltelefonnumrena under en övergångsperiod. Dessutom hoppas kommunen att de kommunanställda ska bli lättare att få tag på över telefon i och med omläggningen. Alla kommunanställda med rörliga jobb ska utrustas med mobiltelefoner istället för fasta telefoner. Det gör att de ska kunna svara på sitt fasta telefonnummer även om de inte sitter vid tjänsteskrivbordet. Den som ringer ett kommunalt nummer ska i fortsättningen få svar inom fem signaler - antingen av en telefonist eller ett talsvar. Slutligen räknar kommunen med att bytet av telefonsystem ska leda till lägre kostnader för telefoni.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om