I båda länen ska det tas en tioårsplanering för det vägnät som anses som länsangelägenheter. Flera trafikstråk som E22, väg 40 och Tjustbanan ligger istället i den nationella planen.
Västerviks kommun har fått chansen att yttra sig om båda länens planer, och i båda fallen handlar det en hel del om väg 35 mellan Gamleby och Linköping. På östgötasidan är stora arbeten på gång på sträckan mellan Linköping och Rösten.
– Det är en stor satsning på runt en kvarts miljard kronor, säger Harald Hjalmarsson (M).
Från Västerviks sida vill man att det även görs arbeten på Kalmarsidan av länsgränsen. Vägen mellan Överum och Åtvidaberg anses vara en flaskhals.
– Det är lite svårt att få förståelse för väg 35 från resten av länet, säger Hjalmarsson.
– Ett problem är att väg 35 bara anses ha betydelse för Västerviks kommun, säger Tomas Kronståhl.
I svaret till Kalmar län pekar man också på det stora viltolyckor som inträffar i Västerviks kommun. Det behöver förebyggas.
Kommunen för också fram att en södra infart till Västervik är en betydelsefull investering. Man tycker att 40 miljoner kronor ur länsanslaget borde kunna tas till projektet. Däribland 15 miljoner kronor för att underlätta kolektivtrafik och cykling.
Samtidigt konstaterar kommunen i sitt svar att knappt 80 miljoner kronor per år som Kalmar län får från staten inte räcker för länets behov: "Det ger oss inte förutsättningar att utvecklas i den takt vi vill."