För tredje året i rad kan Västerviks kommun se trendförändringen efter att den årliga servicemätningen.
Med studien mäts hur företagare som varit i kontakt med kommunen upplever service i fråga om tillgänglighet, kompetens, information, bemötande, rättssäkerhet och effektivitet.
– Det blir ett mått på service i myndighetsärenden inom kommunen som har med bygg och miljö att göra, säger Carolina Stalebrant, Miljö- och byggchef på Västerviks kommun.
– Företagarna som deltagit i undersökningen kommer från alla möjliga branscher och de har haft kontakt med oss i samband med olika sorters ärenden. Det kan handla om allt från bygglov till livsmedelstillsyn.
För att kunna uppnå denna framgång i arbetet med att förbättra servicen har det varit viktigt att sätta realistiska mål på just servicen för företagarna som de kommer i kontakt med, enligt Stalebrant.
– Att vara tydlig och kunna visa var vi är, vart vi ska och vad som kommer hända på vägen gällande exempelvis ett bygglov har stor betydelse för hur företagarna upplever vårt bemötande.
Vad innebär den förbättrade placeringen för kommunen?
– Först och främst blir det ett kvitto för våra handläggare och vår personalen som motiverar och inspirerar. På detta sätt syns våra goda resultat för andra än bara oss själva.
Totalt har 189 kommuner deltagit i undersökningen och Västervik hamnar på plats 95, i stället för tidigare 146.