En läsare hörde av sig till VT och undrade hur det går med vägarbetet i Piperskärr. På platsen är det fortfarande en del av gång- och cykelbanan som inte är asfalterad.
I november sa kommunens projektingenjör Elisabet Larsson att hon hoppades på en snöfri höst och att en stor del av projektet skulle vara klart innan årsskiftet.
Det har också blivit en snöfri höst och en vinter med relativt lite snö, men det är fortfarande en del kvar av vägarbetet.
– Jag måste ha avsett det som var kvar i första delen, men det kvarstår fortfarande en del. Vi planerar normalt sett inte in denna typ av arbete under vinterperioden, säger Elisabet Larsson.
Elisabet Larsson är projektingenjör för vägarbetet på Västerviks kommun. Enligt henne är planen att vägarbetet ska vara igång igen nästa vecka.
Foto: Johan Bjernevall
En liten del av gång - och cykelbanan har inte asfalterats ännu.
Foto: Johan Bjernevall
Under hösten hann kommunen klart med en stor del av cykelbanan.
Foto: Johan Bjernevall
Det som återstår av den första delen är två upphöjda cykelöverfarter (över Rutsbergsgatan och Hagabergsgatan) och att lägga ett sista lager asfalt, samt att få till skyltning.
Larsson förklarar att kommunen sedan ska fortsätta med nästa del vecka 11. De ska då bygga en 260 meter lång gång- och cykelväg samt ordna med dagvattenhantering och en vändplan (vändögla) norr om Platåvägen.
Syftet med vändplanen är att få till en säker infart till Mariebergs handelsträdgård när den andra delen ska byggas. Den nya infarten behövs så att inte varutransporter backar in i gång- och cykelvägen. Kommunen har därför ansökt till Trafikverket om att få göra en ny infart norr om Platåvägen som enligt henne ska godkännas.
– Där ska vi göra en siktröjning i kurvan norrifrån så att inte sikten blir skymd. Tanken är att ha en avlastningsplats för varutransporterna som kommer, säger Elisabet Larsson.
Dagens lösning för varutransport är där de röda pilarna är ritade, där varutransporten stannar vid kundparkeringen. Det gröna pilarna visar istället var infarten till den nya vändplanen är tänkt att ligga. Latbilarna ska då stanna vid vändplanen och leverera sina varor innan de kan fortsätta att köra ut från vägen på ett säkert sätt, så att det kan undvika att backa in på gång- och cykelvägen.
Foto: privat
Ritningar över hur sista delan av gång- och cykelbanan är tänkt att se ut.
Foto: privat
Vid det här träden är infarten till den nya vändplanen tänkt att ligga.
Foto: Johan Bjernevall
Vändplanen kommer sedan att fortsätta förbi Platåvägen och ligga mellan det röda huset och Norrlandsvägen. Det är där varutransporterna ska stanna för att leverera sina varor till Mariebergs Handelsträdgård.
Foto: Johan Bjernevall
Tanken är sedan att varutransporterna ska köra ut från den här utfarten när de lastat in sina grejer till Mariebergs Handelsträndgård.
Foto: Johan Bjernevall
Den nya gång -och cykelbanan ska gå fram till Platåvägens infart. Efter det tar kommunens del av Norrlandsvägen slut och Trafikverket har då hand om vägen. Det är därför kommunen behöver Trafikverkets tillstånd för att få till en infart till vändplanen som är tänkt att ligga strax efter infarten till Platåvägen.
Foto: Johan Bjernevall
Den nya infarten är främst tänkt för dem som jobbar med handelsträdgården. Kunder ska fortsatt använda samma infart som idag.
Enligt Mats Nilsson på handelsträdgården räknar han med att arbetet med gång- och cykelbanan utanför kundinfarten ska inledas inom de närmaste veckorna.
– Det kommer vara lite besvärligt för oss under den period de bygger, så vi hoppas de drar igång snart. Vi hade ju tänkt att de skulle bygga vid infarten tidigare, men nu blir det ju mellan mars och maj, säger han.
Mats Nilsson på handelsträdgården ser fram emot att se resultatet när allt arbete med Norrlandsvägen är klart. Han känner dock att vägarbetet dragit ut på tiden och hoppas att allt går i ett svep när kommunen börjar bygga på den nya gång- och cykelvägen igen.
Foto: Johan Bjernevall
Mariebergs handelsträdgård ligger intill Norrlandsvägen, där vägarbetet ska fortsätta under våren.
Foto: Johan Bjernevall
Enligt Elisabet Larsson är tanken att börja med gång- och cykelvägen framför Mariebergs handelsträdgård kundparkering när vägarbetets andra del drar igång. Förhoppningen är att bli klar med den delen så fort som möjligt, innan de fortsätter att bygga den resterande delen av gång- och cykelvägen.
Foto: Johan Bjernevall
I nuläget finns det inget datum angivet på när vägarbetet ska vara klart, men enligt Elisabet Larsson har kommunen en tidsram som de behöver bli klara inom.
– Enligt den tidplan vi angett till Trafikverket, i det stadsmiljöavtal vi fick beviljat, har vi fram till sommaren på oss.