Kommunen ska bli bättre på att rekrytera

Finns: Förslag på omorganisation för att göra Västervik till en mer professionell arbetsgivare.
Sökes: Chef som vill driva igenom förslaget.

Kommunens HR-chef Rickard Mårtensson har lagt fram förslag till en ny mer professionell organisation för frågor som rör personal, rekrytering och kommunikation i kommunen.

Kommunens HR-chef Rickard Mårtensson har lagt fram förslag till en ny mer professionell organisation för frågor som rör personal, rekrytering och kommunikation i kommunen.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2016-02-24 05:30

– Det här är ett jobb som jag jättegärna skulle vilja ha, säger kommunens HR-chef Rickard Mårtensson och pekar på den ruta i organisationsdiagrammet som visar framtidens HR-chef i kommunen.

Det ska vara en person inte bara inriktad på personalfrågor, utan också kommunens kommunikation. Kanske viktigare, resten av diagrammet visar en organisation som ska arbeta mer professionellt med personal och rekryteringsfrågor än vad kommunen gör i dag. När Mårtensson presenterade idéerna, som är resultatet av många månaders arbete, blev politikerna i kommunstyrelsen entusiastiska.

Det finns bara ett problem. Det blir inte Rickard Mårtensson som förverkligar organisationen. Som VT berättat lämnar han Västerviks kommun för motsvarande jobb i Falun av familjeskäl.

Dan Nilsson (S), ledamot i kommunstyrelsen, säger ändå att arbetet är viktigt och att målsättningen måste vara att förverkliga många av tankegångarna.

En av hörnstenarna är att Västerviks kommun måste bli bättre på att rekrytera rätt kompetenser. Därför vill Rickard Mårtensson inrätta ett särskilt rekryteringscentrum som hjälper till vid alla rekryteringar över tre månaders vikariat.

Tanken är att minska godtycke, och att beprövad kunskap används vid rekryteringarna.

Låt oss säga att en chef på Vapengränd ska rekrytera en undersköterska. Det finns en bra springvikarie som skulle passa utmärkt på den fasta tjänsten. Är det inte bara att anställa?

Rickard Mårtensson svarar med en motfråga.

– Skulle du vilja att en tjänst till en offentlig, skattefinansierad verksamhet tillsätts utan att den blir utlyst?

Han säger att det är viktigt att alla sökande får samma frågor, och mäts utifrån samma kriterier.

En annan del är ett HR-centrum, som kan liknas vid en helpdesk för personalfrågor. Kommunala chefer ska kunna ringa in eller mejla om problem. Frågorna som inte kan besvaras snabbt slussas vidare till specialister.

– Det har varit vanligt att HR-generalister fått alla typer av ärenden. Det skulle till exempel inte vara bra om jag fick svara på frågor som rör rehabilitering. Frågan ska ska gå till rätt person, säger Rickard Mårtensson.

Organisationen låter resurskrävande, men han hävdar att det handlar om att tänka nytt med befintliga resurser. Totalt skulle en ny tjänst krävas.

I hans presentation slängs dock en fråga ut: Ska man samarbeta med grannkommunerna i HR-frågor? I dag finns ett samarbete där kommunerna i norra Kalmar län har en gemensam organisation.

Kommunstyrelsens Dan Nilsson låter inte ovillig.

– För små kommuner är det svårt att upprätthålla rätt kompetens till exempel i frågor som rör juridik. På många områden har vi framgångsrika samarbeten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om