Kommunen vill bli bättre genom tjänstegaranti

Bra kan alltid bli bättre. Västerviks kommun klättrade 84 placeringar på Svenskt Näringslivs senaste ranking av företagsklimatet i landets kommuner.
Målet är att klättra vidare och ett lösenord kan vara tjänstegaranti.

Västervik2006-05-20 00:25
- Om du exempelvis köper en tv-apparat så tar du för givet att du får den vara du har beställt och betalat för. Ingenting annat och inga förseningar av en eventuell leverans.
- Sak samma skall gälla för en begärd eller beställd kommunal tjänst, sa Bengt Germundsson, kristdemokratiskt kommunalråd i Markaryds kommun när han i går gästade Västervik.

Markaryds kommun, som också ligger i Småland, har klättrat med raketfart på ovan nämnda rankinglista. Från 179 år 2002 till 31 vid senaste rankingen.
Bengt Germundsson var nu här för att berätta för politiker och tjänstemän i Västerviks kommun om hur man gått till väga.
- De kommunala tjänsterna måste bli tydligare. En medborgare skall veta hur och varför en kommunal tjänst utförs. Och tjänsten utföras inom utsatt tid.
- En kommun har inte råd med allt. Det gäller att ha en balans mellan uppsatta mål och de resurser som finns att tillgå, sa Bengt Germundsson.

Och denna balans kan uppnås om alla hjälper till och har förståelse för vad som händer och beslutas.
- Viktigt är att få en ordentlig dialog mellan politiker, tjänstemän och medborgare. Det skall inte längre finns något vi och dom-tänkande.
När Bengt Germundsson tillträdde som kommunalråd i Markaryd så var en av de första åtgärderna att bjuda in alla företagare till ett heldagsseminarium.
- Det muttrades en hel del men det blev efter denna dag en positiv vändning för kommunen.
I dag har Markaryds kommun den lägsta arbetslösheten i Småland, en god kommunal ekonomi och en stark framtidstro på alla plan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om