Kommunens kursändring: Tror på en södra infart

Det har varit tyst kring södra infarten under några år. Nu är frågan på väg att vakna till liv igen.

Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) säger att man plockat upp södra infarten i kommunens budget igen.

Kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) säger att man plockat upp södra infarten i kommunens budget igen.

Foto: Karin Hertz/Ulrik Alvarsson

Västervik2024-05-22 11:30

Det är vid Svenskt näringslivs morgonmöte som kommunalrådet Harald Hjalmarsson (M) berättar att kommunen är p å väg att tänka om när det gäller infrastruktur.

Som vanligt från Västerviks kommun bottenbetyg av de tillfrågade företagen när det gäller infrastruktur. Politikerna har i decennier pratat om att Västervik varit en egen arbetsmarknadsregion - ett mått på att det är svårt att pendla till och från regionen. Drömmen har varit att vi ska växa samman och bli en gemensam arbetsmarknadsregion med expansiva Linköping.

Nu verkar man rikta in sig på ett mer närliggande mål: Att korta restiderna till grannkommunerna i Kalmar län.

– I dag pendlar 800 personer mellan Vimmerby och Västervik, 600 mellan Västervik och Oskarshamn, 200 mellan Västervik och Hultsfred och 300 mellan Linköping och Västervik, säger Hjalmarsson.

Ett problem när det gäller infrastruktur är att kommuner har små möjligheter att påverka investeringar i större vägar och  järnvägar. När det gäller pendling söderut ser Hjalmarsson en insats som kan korta restiderna och som ligger på kommunen: En södra infart till Västervik.

Det har varit tyst kring projektet som varit aktuellt av och till under decennier.

– Den kommer att finnas med i budgeten. Vi kommer att bland annat att behöva se över de utredningar som gjorts. En del är gamla. Vi har informerat regionen och Trafikverket om våra planer, och fått positiva signaler.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!