Christer Ramström jobbar med trafikplanering på Västerviks kommun. När det gäller Clearry Ruislas önskemål om uppdelade gc-vägar, säger han såhär:
– Jag har förståelse för förslaget, men de allra flesta gc-vägar vi har är för smala för att kunna delas upp i separata banor för gående och cyklister. De måste vara så breda att två cyklister kan mötas samtidigt som man möter folk med barnvagnar på gångdelen.
Västerviks kommun följer en standard som kallas VGU, vägars och gators utformning. Enligt SKR, Sveriges kommuner och regioner, är den frivillig för kommunerna att följa, men styrande för Trafikverket.
Västervik har dock valt att följa de rekommendationer som finns i VGU. Där kan man bland annat se att en gångbana ska vara två meter bred och en dubbelriktad cykelbana 1,8.
I Västervik är många cykelbanor tre meter breda, vilket betyder att det inte finns plats att dela upp dem i två delar i dag.
Däremot är det här något som vi kan få se mer av i framtiden:
– Vi har som ambition att när vi bygger nya gc-vägar ska de vara så breda att de går att dela upp, säger Christer Ramström.
Men även om gc-vägarna inte är uppdelade nu, betyder det inte att man kan gå och cykla hursomhelst på dem.
– Man ska alltid gå på den vänstra sidan och cykla till höger, säger Christer Ramström.
Fordon ska hålla sig på högersidan. Även elsparkcyklar. Omkörning sker till vänster.
Barn upp till åtta års ålder får cykla på gångbana/trottoar, om cykelbana saknas.