Kommunernas hemsidor får kritik
Landets kommuner får en svidande kritik för att ge allt för dålig information på sina hemsidor. Invånarna har rätt att kräva mer anser Svenskt Näringsliv. Västerviks kommun tillhör strykklassen och får nästan inga poäng alls.
Så som undersökningen har varit upplagd så har det varit möjligt för en kommun att nå 21 poäng. Ingen kommun var ens i närheten. Bäst placerade sig Göteborg med 13 poäng. Nacka och Piteå har fått 12 poäng.
Endast 13 kommuner lyckades få 6 poäng eller mer.
Har ni inte varit lite väl kräsna i undersökningen?
- Det tycker jag inte. Ett grundläggande problem är att kommunerna inte tänker på medborgarna som kunder. Hemsidorna såsom skyltfönster borde kunna utnyttjas på ett mycket effektivare sätt, säger Monica Renstig.
- Kommunerna tillhandahåller tjänster inom skola, hemtjänst och äldreboende. Vilken kvalitet olika enheter har borde ses som en demokratisk rättighet och därför systematiskt redovisas via hemsidorna.
Kommunerna anses i rapporten som omoderna. Som ett av många exempel nämns att 116 kommuner inte gör något alls för att ge information om vilka alternativ eller om kvaliteten på verksamheterna. Där informeras varken om alternativa skolor eller vilka olika äldreboenden som finns.
- Informationen på våra hemsidor är bra, säger informationschef Gunnar Boman. Dock jämförs inte olika enheter med varandra vilket tydligen Svenskt Näringsliv hakat upp sig på.
Bara 7 procent av kommunerna redovisar någon form av standardiserade jämförelser mellan skolor som skulle kunna underlätta ett val för eleven eller föräldrarna.
- Det går att se saker på olika sätt, säger Monica Renstig till VT. Kommunerna brukar ju ha en träff i Göteborg och så att säga hylla varandra. Umeå uppmärksammades senast men Umeå är bara på 176:e plats i vår undersökning.
I en av utredarnas slutsatser kommer dock en lite snällare ton.
- Resultaten skall ses som en färskvara av en studie som i huvudsak utförts under hösten 2005. Det är vår förhoppning att de synpunkter vi ger i denna "skönhetsbedömning" ska fungera som en väckarklocka och inspirera kommunerna om färdriktningen för ett fortsatt kvalitetsarbete där de kan jämföra sig med varandra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!