Kommunikationer i fokus

En bra infrastruktur utgör basen för en kommuns möjligheter att utvecklas. Just "Kommunikationer" var också temat för årets första frukostmöte, arrangerat av Västerviks kommun och Västerviks Framåt AB, på Bryggaren på tisdagsmorgonen.

-Kommunen borde inte lägga alla pengar på den där förbannade järnvägen. Även vägnätet måste bli bättre, röt Johan Nordenfalk från Blekhem.

-Kommunen borde inte lägga alla pengar på den där förbannade järnvägen. Även vägnätet måste bli bättre, röt Johan Nordenfalk från Blekhem.

Foto: Anders Steiner

Västervik2011-02-16 00:00

I exakt en timme diskuterades trafiken till och från Västervik, på vägar, järnvägen, i lufthavet och via farleder in till hamnen. Med på mötet var ett par hundra representanter för det lokala näringslivet.

- Vi har i dag fokus på fyra punkter - regionförstoring, näringslivsutveckling, kompetensförsörjning samt bekämpning av ungdomsarbetslösheten, sa kommundirektör Carl-Magnus Mårheden.

- Bättre kommunikationer till och från Västervik möter alla dessa fyra punkter.

De närmaste åren kommer en miljard att satsas på att göra kommunikationerna bättre för de som bor och verkar i kommunen. Det handlar om förbättringar av järnvägar, vägar, flygplatsen samt en bredare och djupare farled för 40 miljoner kronor in till Västervik.

- Redan i juni, när farleden in till Lucernakajen är färdigbreddad och -fördjupad till minst 150 respektive 10 meter, kommer Västervik att kunna ta in även den allra största Gotlandsfärjan, sa vd Carl-Johan Carlstedt på det privata hamnbolaget VLI.

I dag är det bara 62 meter mellan bojarna i den trånga passagen Tallskärhålet. Den nya farleden innebär att Västerviks hamn går från division 4 till division 1 i och klarar att säkert ta in 40 000-tonnare i stället för de 4 000-tonnare som i dag är vanligast. Godsflödet på järnvägen kommer då att växa rejält.

- Lotsarna säger att farleden in till Västervik från och med i sommar kommer att bli en av de bästa i denna del av Östersjön, säger samhällsbyggnadschef Bruno Nilsson.

Tjustbanan fick förra året fyra nya tåg för 160 miljoner kronor, varav Västerviks kommun på egen hand köpte ett av tågen. 2015 ska hastighetshöjande åtgärder för 200 miljoner kronor göras på Tjustbanan. Bekostat av stat och kommun.

- Gamleby blir pendlingsort, med bara 35-40 minuter till Linköping, säger Bruno Nilsson som berättar att Gamleby även får en helt ny infart år 2013.

Inom några år blir den viktiga riksväg 40 till Göteborg 2+1-väg längs hela sträckan Västervik-Vimmerby.

- När södra infarten byggts kortas restidena avsevärt. Orter som Gunnebo och Ankarsrum blir nya stadsdelar i Västervik. Södra infarten blir huvudinfart till centrala Västervik söderifrån, säger Bruno Nilsson.

Detta uttalande oroade Katharina Arvidsson som just nu håller på att bygga Ica Maxi på Västerviks nya handelsområde vid Ljungheden.

- Riskerar vi att hamna helt offside i framtiden?

Inte alls, svarade Bruno Nilsson, som tror att personbilstrafiken kommer att fördelas ungefär fifty/fifty på de bägge infarterna.

Johan Nordenfalk från Blekhem utanför Västervik tyckte kommunen borde lägga mer pengar på att förbättra vägnätet, exempelvis förbifarten i Söderköping och framför allt riksväg 35 mot Linköping.

- Vägarna kunde bli mycket bättre. Satsa inte bara på den här förbannade järnvägen!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om