På måndagen varslade Transportarbetareförbundet om konflikt i landets hamnar.
Den 3 september strandade förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal, då parterna har helt olika uppfattning om hur arbetstiden ska regleras. Konflikten bryter ut vid midnatt natten till den 27 september.
Från fackligt håll säger man att arbetsgivaren "har för avsikt inskränka de anställdas möjligheter att påverka sina arbetstider" och att arbetsgivaren vill få möjlighet att beordra övertid på alla former av arbetstidsförläggningar.
Transport menar att frågan om kontroll över sina egna arbetstider är helt central i hamn- och stuveriavtalet och inget som bör regleras i ett centralt avtal.
- Det här är ett grundskott mot avtalet och ett försök att bekämpa arbetstagarnas strävan om lite inflytande över sin arbetssituation genom kollektivavtal, säger Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport, i ett pressmeddelande.
Arbetsgivarnas organisation, Sveriges Hamnar, kontrar med att det bara handlar om att skapa arbetstidsregler som motsvarar de tider som andra yrkesgrupper redan har.
Sveriges Hamnar påpekar också att organisationen erbjöd en av de högsta löneökningarna i avtalsrörelsen - 4,7 procent - med det sa Transport nej till.
- Stridsåtgärderna kommer att få stora konsekvenser för många hamnar. Gällande avtal skapar ett beroende av omfattande övertid som nu blockeras, säger Peter Jeppsson, vd för TransportGruppen och Sveriges Hamnar, i ett pressmeddelande.
Sveriges Hamnar uttrycker besvikelse över att "Transport inte vill diskutera ett nytt avtal".
- Vi har ett 40 år gammalt avtal. Vårt förslag till ett modernare avtal skulle innebära högre fasta löner och möjligheter till fler anställda i hamnarna i utbyte mot regler som liknar dem för andra LO-grupper, säger Peter Jeppsson.
Varslet innebär förbud mot nyanställning, inhyrning, övertidsarbete och mertidsarbete i samtliga hamnar som är anslutna till Sveriges Hamnar.