På tisdagen kom striktare rön från Folkhälsomyndigheten och regionen som riktades mot allmänheten, men även mot verksamheter och arbetsgivare.
Petter Grönwall är enhetschef på Försäkringskassan i Västervik. Han säger att man från mars till och med tisdagen hade hållningen att 50 procent av personalen skulle arbeta hemifrån, men när tisdagens råd blev kända bestämde man nationellt att alla anställda som regel arbetar hemifrån. Grönwall berättar att personalen av ergonomiska skäl kan få tillgång till distansarbetspaket med datorskärm, tangentbord och mus.
– Det handlar om att försöka få till en så bra arbetsmiljö som möjligt hemma, säger han.
Mats Hasselquist, VD på Tjustbygdens sparbank, berättar att man som samhällsviktig verksamhet måste hålla igång sitt arbete.
– Vi har utökat våra interna restriktioner och får skärpa upp vårt sätt att jobba ytterligare. Vi har sedan tidigare omfattande kontakt med våra kunder digitalt eller via telefon, säger han och fortsätter:
– Huset i Västervik är indelat i olika zoner. Personalen ska hålla sig till sin zon så mycket som möjligt.
Kontoren i både Västervik och Gamleby har fått begränsningar på hur många kunder man tar emot samtidigt. I Västervik tar man numera in max 7 kunder i lokalen som annars rymmer 50 personer enligt Hasselquist. När det gäller hemarbete är det inget som kan efterföljas totalt.
– Vissa kan utföra arbetet hemifrån nästan helt fullt, men alla som jobbar med kundärenden kommer till en punkt där man måste jobba i banksystemet på kontoret av säkerhetsskäl, förklarar han.
Ida Nylén på Skatteverket i Västervik säger att personalen där kan utföra det mesta arbetet hemma, men att vissa samhällsviktiga uppgifter kräver att man är på plats. Samtidigt har man vidtagit åtgärder för dem som måste vara på kontoret.
– Exempel på åtgärder är utökad städning, handsprit vid entréer, spritning av ytor som många rör vid, förenklade rutiner för parkering, anpassning i hur fikautrymmen och lunchrum används för att undvika trängsel, anslag om hur köer och besök ska gå till, skriver Nylén ett mail.
Anna Cederbrink, kommunikationschef på Länsförsäkringar i Kalmar, berättar att man kommer hålla Västervikskontoret öppet för bokade kundbesök.
– Våra medarbetare växlar mellan arbete hemifrån och på kontoret för att minska de fysiska kontakterna, skriver hon i ett mail.