"Kortast möjliga restid, tack"

Ordna pengar så Tjustbanan mellan Linköping och Åtvidaberg kan byggas om snarast! Den uppmaningen kommer Västerviks kommun med till Banverket.

Västervik2006-02-01 00:25
För några veckor sedan kom banverket med två förstudier om Tjustbanan. De två studierna visade att en ombyggnation så att restiden mellan Linköping-Västervik bara blir 45 minuter skulle kosta 3,4 miljarder kronor. Dyrare än vad man tidigare trott.
Västerviks kommun håller fast vid att det är värt pengarna. I ett yttrande till banverket drar man upp följderna av Electroluxnedläggningen och det senaste slaget mot kommunens arbetsmarknad - nerdragningen på Ankarsrum Industries.
I förstudierna finns en rad olika alternativ redovisade. En stor fråga är om man ska hålla fast vid Tjustbanans nuvarande sträckning genom Uknadalen, eller dra spåret bredvid väg 35 på sträckan Åtvidaberg-Överum. Kommunen förespråkar det senare alternativet.

Den del av ombyggnationen som ligger närmast i tiden är sträckan Linköping-Åtvidaberg. Där finns 250 miljoner kronor anslagna - pengar som inte kommer att räcka långt om spåret ska klara ett snabbtåg av det slag som Västerviks kommun vill ha. Då behövs istället 690 miljoner kronor.

Västerviks kommun uppmanar staten att så snabbt som möjligt lösa finansieringen. Måste banverket dela upp den första etappen i mindre etapper av kostnadsskäl ber kommunen att man börjar med delarna närmast Åtvidaberg. Det är där de största tidsvinster finns, och det är de förbättringarna som kommer Västerviks kommun mest till del.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om