– På sin tid var det världens snabbaste serietillverkade motorcykel, berättar Mats Johansson, ordförande i Scandinavian Vincent Club.
Engelska Vincents historia började på 1920-talet. 1955 tillverkades den sista MC:n. Det räckte inte med att vara snabbast och snillrik. Bolaget dukade under i konkurrensen.
Trots att 60 år gått sedan dess finns det entusiaster över hela Europa. Den skandinaviska klubben höll sitt årsmöte i Västervik under helgen.
De mest långväga gästerna var Peter och Angela Redmond från Dublin. De hade kört motorcykel från Irland och Storbritannien genom hela Europa för att komma fram till Sverige. I Göteborg anslöt de till en grupp svenska Vincententusiaster och så åkte man på en två dagars sightseeing tvärs över Sverige till Västervik.
– Vi har fått några ordentliga skurar. Landskapet skiljer sig från Irland med all skog och de röda husen, säger de.
Under lördagen åkte paret och de svenska klubbmedlemmarna på en tur från Västervik till Vimmerby. Man hann bland annat med motocrossmuseet i Vimmerby och mopedmuseet i Hjorted. På vägen upptäckte paret Redmond en likhet mellan det irländska och småländska jordbrukslandskapet.
– Ni har också många stengärdesgårdar.
Trots att de flesta har motorcyklar från 50-talet så pratar vi inte om några muséeföremål. De används för långresor. Trots att det var länge sedan tillverkningen upphörde så finns det fortfarande en omfattande tillverkning av reservdelar.
– Som regel tar det inte mer än sju dagar om man behöver beställa någon reservdel. Häromåret skruvade man faktiskt ihop en helt ny cykel enbart med nytillverkade reservdelar, säger föreningens sekreterare Johan Ulff.