Kund mot sin vilja

I slutet av juni ramlade det in fem likadana brev från Halebop i Anneli Bysells brevlåda. Hon välkomnades och tackades för att hon valt Halebop kontantkort. Men Anneli Bysell har inte köpt några kontantkort.
Två veckor senare fick hon ytterligare ett brev med ännu ett nytt kontantkortsnummer.

Korrespondens. Anneli Bysell har skickat många e-brev i sina försök att stänga de nummer som felaktigt blivit registrerade på henne hos Halebop.

Korrespondens. Anneli Bysell har skickat många e-brev i sina försök att stänga de nummer som felaktigt blivit registrerade på henne hos Halebop.

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2005-07-29 00:25
Anneli Bysell blev förstås förvånad och hörde via e-post av sig till Halebops kundtjänst och bad dem att ringa henne för att reda ut problemet.
Hon fick svaret att Halebop endast har kundtjänst på internet för att kunna hålla nere priserna. Så hon skickade alla de nummer som hon registrerats på - och som nu finns i nummerupplysningen - för att få dem avregistrerade.

"För att ta bort dessa nummer behöver vi en skriftlig bekräftelse från dej," skriver Halebops kundtjänst.
- Men jag vill inte skriva något om det här som jag inte har gjort. Då är det ju som att jag godkänner det, säger Anneli Bysell som är lite rädd för att hamna i något register och registreras för fler abonnemang.
- Jag förstår också att de måste ha skriftligt, men jag kan inte avsluta något som jag inte har påbörjat.

Korrespondensen med Halebop har gått fram och tillbaka och trots att hon har uppgivit de telefonnummer som hon registrerats för och sitt personnummer har hon bara fått till svar att hon måste komma in med en skriftlig begäran om att numrena ska avregistreras.
Genom sin pappa har hon en bekant inom polisväsendet som talat om för henne att förfaringssättet är olagligt och konsumentvägledaren på Västerviks kommun har också sagt att om mobiloperatören inte kan säga vem som registrerat kontantkorten och när så är de tvungna att spärra dem.
- De måste ha registrerat anmälan. Jag tycker att de borde veta vem som har gjort det, säger Anneli Bysell som dock fortfarande inte har fått något svar på den frågan.
Själv har hon aldrig varit i kontakt med Halebop och hon känner inte heller någon som har Halebopabonnemang så hon vet inte vem som kan ha använt hennes personnummer vid registreringen.
- Det måste ju vara fler som har råkat ut för det här, säger hon.
- Jag tycker att det är fel. Det är någon som tjänar på det här - och det är inte jag.

Någon ekonomisk skada kommer Anneli Bysell inte att lida. Det går inte att ringa från kontantkort om det inte finns pengar på dem. De laddas med nya pengar av den som använder kortet och därför kommer Anneli Bysell inte att få några räkningar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om