Kund vägrade betala skylt  - leverantören tog tillbaka den

Reklamföretaget fick inte betalt för att installera en skylt på en restaurang i Västervik. Till slut löste reklamfirman problemet själva. De rev ner skylten och tog tillbaka den. Frågan är vem som har rätten på sin sida.

Västervik2009-07-17 00:07
För omkring ett år sedan så beställde restaurangen en stor reklamskylt av Västerviksföretaget. De ville ha en fem meter lång skylt med tillhörande belysning som täckte restaurangens entré. Reklamföretaget fixade skylten och installerade den. Men sedan, när det var dags att betala, gick dealen plötsligt inte lika smidigt. Betalningen på sammanlagt 14 000 kronor exklusive moms föll mellan stolarna. Restaurangen bytte ägare och vare sig den gamla eller den nya ägaren ville veta av fakturan.ReklamFöretaget säger till VT att de gjort allt i sin makt att få in betalningen. De har besökt restaurangen och pratat med dem. Men pengarna har inte synts till. - Nu har vi plockat ner skylten och tagit tillbaka den. Vi tänker inte kräva några pengar av restaurangen, vill de ha tillbaka skylten så får de betala för den, säger en av företagets anställda. När skylten plockades ner kontaktade den nya restaurangägaren polisen. Han menar att han inte visste om att den förra ägaren beställt skylten och att han därför inte borde betala för den. Hur funkar det då juridiskt? För det första är det alltid köparens skyldighet att kolla kommande fakturor, som rimligtvis borde finnas bokförda av den förra ägaren, säger Johan Engborg, jurist på Företagareförbundet. För det andra har reklamföretaget gjort sig skyldigt till egenmäktigt förfarande genom att hämta tillbaka en vara som redan är beställd och som restaurangen har laglig rätt till. - När varan är beställd och levererad är avtalet bindande och leverantören har inte längre rätt till varan, det är resturangens egendom. Ett köp är ett köp, även innan fakturan är betald, säger Johan Engborg och fortsätter: - Jag kan förstå reklamföretagets handling i den mån att de uppfattar skylten som sin egendom, men tar man rätten i sina egna händer och bryter köpeavtalet genom att ta tillbaka varan är det en brottslig handling. Leder tvisten till rättslig prövning kan företaget som levererade skylten straffas med böter. Juridiskt har till och med restaurangägaren rätt att kräva skadestånd för den förlorade egendomen. Visserligen måste han fortfarande betala fakturan för skylten. Vägrar han det kan reklamföretaget vända sig till kronofogden för indrivning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om