– Vi fick en anstormning av kunder som beställde tjänsten vid årsskiftet, och tyvärr gjorde vi inte en tillräckligt stor beställning initialt.
Det säger Rickard Wester, kvalitets- och miljöansvarig på Västervik Miljö och Energi AB.
När man insåg att intresset var ännu större än beräknat beställdes fler kärl i rask takt, förklarar han.
Men. Så kom coronapandemin och ställde till det.
– Fabriken hade uppehåll i produktionen under en period med leveransförseningar som följd och nu är det många som står i kö, inte bara vi, för att få leveranser, säger han.
– Tyvärr. Vi beklagar att det blivit så.
Han bekräftar att flera kunder hört av sig till Västervik Miljö och Energi med frågor om de uteblivna kärlen.
Trots problemen har bolaget ändå tagit betalt för tjänsten och produkten sedan 1 januari.
Att på eget bevåg dra av från fakturan är dock inte ett alternativ, betonar han:
– Har du tecknat abonnemang med matavfallsinsamling gäller den taxan även om du ännu inte fått hem det nya kärlet.
– Det är inte så att man betalar mer för den här tjänsten. Tvärtom har abonnemanget med matavfallsinsamling den lägsta avfallstaxan eftersom det innebär en miljönytta. För dem som inte valt att sortera matavfallet tillkommer en tilläggsavgift.
Men hur ser du på att taxan för avfallsinsamlingen höjdes med flersiffriga procent innan ni kunnat garantera leverans av den nya produkten och tjänsten?
– Det fanns ett uppdämt behov av att höja taxan som bara höjts med några enstaka procent de senaste åren. Den har faktiskt inte höjts nämnvärt på tio år. Nu ligger vi mer i paritet med andra kommuner som har samma service.
– Vi har haft en underfinansierad avfallshantering och med ökade kostnader bland annat för skatt som tillkommit, större personalbehov och höjda bränslekostnader, bland mycket annat, såg vi att vi var tvungna att ta till en så pass kraftig höjning. Räknar man på procent är det en ordentlig höjning för samtliga hushåll, från 30 procent och uppåt, oavsett val av abonnemang. Men sett till kronor är det ändå ingen särskilt hög avgift, menar Rickard Wester.
Han poängterar att alla som tecknat avfallsabonnemang med matavfallsinsamling kommer att få sina kärl, även om vissa hushåll får vänta längre än andra.
– Den höjda avgiften får vi leva med, säger han.