Kunder rasar mot Eon

Att reda ut hur mycket som ska betalas ut i ersättning för strömavbrotten tidigare i vintras har tagit kraftjätten Eon längre tid än beräknat.

Västervik2007-05-31 15:57
Kunder i Västervik börjar bli otåliga, och kunder som redan fått pengar hävdar att de fått för lite.
? Det är inte pengarna, men Eon ska följa lagen, säger Olle Lindborg.

Den 13 januari drog stormen Per in över Sverige. Hos Olle och Solveig Lindborg i Ekevik utanför Överum slogs strömmen ut klockan 13.10. Dagen därpå klockan 13.45 kom strömmen åter. Därmed hade Familjen Lindborg varit utan ström i över ett dygn. Enligt lagen var de berättigade till 1 800 kronor i ersättning.

I dagarna betalades ersättningen ut.
? Vi fick 905 kronor tror jag. Det var en femma inblandad. Enligt Eon hade vi bara varit utan ström i 19 timmar, säger Olle Lindborg.
Han är inte ensam om att tycka att han fått ut felaktig ersättning.
? Efter vad jag har hört är det likadant i hela byn och i Kolsebo, säger han.
Totalt kostade stormen Per Eon 800?900 miljoner kronor. Hälften av det är ersättningar till kunder som blev utan ström.

Läs mer i morgondagens tidning.


Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om