Kunderna rasar mot Eon

Att reda ut hur mycket som ska betalas ut i ersättning för strömavbrotten tidigare i vintras har tagit kraftjätten Eon längre tid än beräknat.
Kunder i Västervik börjar bli otåliga, och kunder som redan fått pengar hävdar att de fått för lite.

Hårt arbete. Montörerna fick tuffa arbetsdagar efter stormen Per. Stora delar av landsbygden i Västerviks kommun mörklades, och många abonnenter blev berättigade till ersättning på grund av strömavbrottet. Arkivbild: Niklas Larsson/Scanpix

Hårt arbete. Montörerna fick tuffa arbetsdagar efter stormen Per. Stora delar av landsbygden i Västerviks kommun mörklades, och många abonnenter blev berättigade till ersättning på grund av strömavbrottet. Arkivbild: Niklas Larsson/Scanpix

Foto: Fotograf saknas!

Västervik2007-06-01 00:25
- Det är inte pengarna, men Eon ska följa lagen, säger Olle Lindborg.
Den 13 januari drog stormen Per in över Sverige. Hos Olle och Solveig Lindborg i Ekevik utanför Överum slogs strömmen ut klockan 13.10. Dagen därpå klockan 13.45 kom strömmen åter. Därmed hade Familjen Lindborg varit utan ström i över ett dygn. Enligt lagen var de berättigade till 1 800 kronor i ersättning.

I dagarna betalades ersättningen ut.
- Vi fick 905 kronor tror jag. Det var en femma inblandad. Enligt Eon hade vi bara varit utan ström i 19 timmar, säger Olle Lindborg.
Han är inte ensam om att tycka att han fått ut felaktig ersättning.
- Efter vad jag har hört är det likadant i hela byn och i Kolsebo, säger han.

I kommunens södra del är Johnny Larsson, boende utanför Hjorted, missnöjd. Han har inte fått ut någon ersättning än, trots att Eon lovat att ersättningarna ska betalas ut inom fyra månader.
- Beskedet som jag fått är att det kan dröja till mitten av juni. När de sade att det kunde dröja fyra månader i samband med stormen Per tyckte man att det var väldigt lång tid, men inte ens det kunde man hålla.
Han är också kritisk mot hur svårt det är att komma i kontakt, och få besked från de stora bolag som är viktiga för att basfunktioner i tillvaron ska fungera, som el och telefon.
Både han och Olle Lindborg berättar hur svårt det varit att få besked från Eons kundtjänst.
- Var det ett strömavbrott för 15 år sedan ringde man till Ankarsrum och fick veta vad det var som var fel, säger Johnny Larsson. Ringer man i dag kan det vara någon i Norrland, eller kanske Skåne, som svarar.
Varför tar det så lång tid att betala ut ersättningarna?
- I samband med stormen Per gjorde vi bedömningen att vi skulle klara av att betala ut stormersättningarna på fyra månader, men arbetet med statistik och kvalitetssäkring har tagit längre tid än väntat. Därför har vi sagt att vi behöver till den 15 juni på oss.
Som lekman tycker man ändå att fyra månader låter som en lång tid för att betala ut en ersättning?
- Det beror på volymen. Vi ska betala ut till 175 000 kunder. Vid ett mindre avbrott går det naturligtvis snabbare. Tittar man på vad lagen säger så har vi sex månader på oss.
Om man som kund tycker att era uppgifter om strömavbrottets längd inte stämmer, vad ska man göra då?
- Vända sig till oss. Då får vi gå tillbaka till vår statistik. Vi får titta på var avbrottet inträffade, och vad det finns för uppgifter tillgängliga och försöka göra en ny bedömning.
Totalt kostade stormen Per Eon 800-900 miljoner kronor. Hälften av det är ersättningar till kunder som blev utan ström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om