Kustbevakningen på grund
Även om man tillbringar nästan all sin arbetstid på havet så kan det gå fel ibland. Det blev kustbevakningen varse i onsdags när de gick på grund vid Krokö.
Tidiga uppgifter till VT talade för att Kustbevakningens båt skulle ha läckt olja efter grundstötningen. Så var dock ej fallet. All olja fanns kvar i båten tills den tappades på land i samband med nedmontering av motorn.
Foto: Lisa Olaison
- Nej, det var väl markerat och inte okänt på något sätt. Tyvärr är det sånt som händer.Men inte så ofta hoppas jag?
- Nej, det är andra gången sedan jag började och med tanke på att vi kör dygnet runt så är det väldigt sällsynt. Enligt uppgifter som VT fick i samband med olyckan från en av många som låg med båten vid Kroköbassängen så kom ni i en hisnande hastighet när ni gick på grund. Man har uppskattat farten till 25 knop. - Det stämmer att vi höll 20-25 knop när vi kom in i viken men sedan drog vi av på gasen. Min professionella gissning är att vi inte höll mer än 12, max 15 knop vid grundstötningen.Efter olyckan gick man in till Krokö och inspekterade skadorna och konstaterade att propellern var oskadd och att man därmed skulle kunna ta båten tillbaka till stationen. Därifrån bogserades den vidare till Vitudden där den nu ligger på land för reparation. Där konstaterade man att drevet var sprucket och måste bytas ut. - Det var lite tur i oturen att det bara var drevet som tog skada. Skrov och allt annat klarade sig. Det var lite klantigt och kommer att kosta lite pengar men det var det enda och det är vi glada för, att det inte blev några personskador. Och sen är det väl kanske lite typiskt att det händer precis vid Krokö där varenda semesterfirande båtägare i Västervik befann sig just då...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!