Kustjärnväg dras vidare till Västervik

En utredning om en helt ny kustjärnväg Kalmar-Oskarshamn är nu klar. Banan kostar 1,5 miljard och den är tänkt att senare förlängas ända upp till Västervik. Tågen kommer att gå med en fart av 160 kilometer i timmen mellan städerna.

Ulf Nilsson (S)

Ulf Nilsson (S)

Foto: Malin Perk

Västervik2010-01-26 13:39
- När vi förlängt banan upp till Västervik kopplas den ihop med Tjustbanan, säger Ulf Nilsson (S), ordförande i Kalmar Läns Trafik AB, KLT, och ledamot av Regionförbundets styrelse. Det är Regionförbundet som beställt utredningen om kustbanan av Trivector Traffic AB.- Det här är strategiskt. All internationell erfarenhet av tågtrafik visar att det är att först när man skapat ett riktigt trafiksystem, och kan köra i cirklar i stället för att köra fram och tillbaka, som man får mycket fler resande och kan utnyttja tågmaterielen betydligt effektivare, säger Ulf Nilsson.Han betonar att Västervik är en oerhört isolerad arbetsmarknad.- En starkt förbättrad kommunikation i form av tågtrafik skulle väsentligt utöka Västerviks arbetsmarknad. Många är beredda att pendla en timme på morgonen lika mycket på kvällen, men då måste man se till att folk kommer en bra bit på den tiden. Då krävs snabba, effektiva tåglösningar.Ulf Nilsson berättar att KLT just nu är mitt uppe i en diskussion om en marknadsplan för Tjustbanan.- Det handlar om hur vi ska lyckas få ett kraftigt ökat resande på Tjustbanan. Vårens nya tåg innebär en klar standardökning och en stabilitet i trafiken. Vårt mål är att inom ett par år ha fått ett fördubblat resande mellan Västervik och Linköping, från 6 000 resor i månaden till 12 000.- Vi måste i framtiden bli mindre beroende av statsbidragen, genom att trafiken blir ekonomiskt självbärande.Nästa steg i förbättringen av infrastrukturen i norra Kalmar län är att bygga om Tjustbanan. Det är nämligen banan och inte tågen som begränsar tågens farter. Just nu planerar SJ höghastighetsbanor Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. De ska vara klara 2025.- Man bör då se Tjustbanan som en matningsbana till höghastighetsbanan. På en ombyggd Tjustbana kan folk resa till Linköping på en timme, plus ytterligare en timme upp till Stockholm.- Då snackar vi effektiva tider. Då blir tåget ett ytterst attraktivt alternativ som de flesta väljer. Vi gör nu allt för att lösa dagsproblemen men blickar också framåt för att finna framtidslösningar, säger Ulf Nilsson.Byggandet av en ny kustbana längs ostkusten ligger cirka 20 år fram i tiden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om