Kvännaren håller fast vid sin modell

Kvännarens förskola och skola har jobbat åldersblandat sedan starten för 25 år sedan, och har inga planer på att sluta med det. Men med färre personal krävs ökat samarbete mellan avdelningarna.

Många åldrar runt bordet. Från vänster Ingrid Hermansson, 7 år,  Linus Helge, 8, Alexander Hermansson, 9, och Inez Karlsson, 4.Foto: Anders Steiner

Många åldrar runt bordet. Från vänster Ingrid Hermansson, 7 år, Linus Helge, 8, Alexander Hermansson, 9, och Inez Karlsson, 4.Foto: Anders Steiner

Foto: Anders Steiner

Västervik2009-08-27 00:07
Läraren Kerstin Rooth och fritidspedagogen Jöran Högberg har varit med sedan starten av Kvännarens förskola och skola, som blev riksbekant för sitt beslut att jobba åldersblandat, även om det fanns barn så att det räckte till homogena klasser.Såväl Rooth som Högberg talar varmt för åldersblandade grupper.- De mindre barnen blir inspirerade av de större. De kommer in i ett annat tänkande tidigare och vill lära sig mer, samtidigt som de större får lära sig att ta hänsyn till de mindre, säger Jöran Högberg.Läraren Ariane van der Lans ser också fördelar med systemet.- Barnen får perspektiv på sitt lärande, både framåt och bakåt, med blandade grupper.Under de 25 år som Kvännaren har jobbat med åldersblandade grupper har sättet att arbeta förändrats.I takt med ökade krav och mål på vad elever i olika åldrar ska kunna har det blivit mer uppdelat i smågrupper. Men större delen av tiden sitter barn i olika åldrar tillsammans.Kvännarens förskola och skola är indelad i fem avdelningar med 27 barn i varje. Varje avdelning är indelad i fyra grupper med barn från fyra till nio år.Barnen är kvar på samma avdelning hela tiden, men grupperna förändras successivt när de äldsta barnen slutar och nya fyraåringar börjar. Barnens roll i gruppen ändras också, i takt med att de växer. De får ta mer ansvar varefter. Det är inte ovanligt att de äldre barnen hjälper de mindre, plockar fram material och tillverkar små skolböcker åt dem.Även personalen jobbar integrerat olika yrkesgrupper tillsammans och samarbetar runt barnen.Men åldersblandade grupper är något som kräver en hel del personal, eftersom de nationella kraven och målen har ändrats. Numera är det nationella prov redan i trean. Dessutom ska eleverna har skriftliga omdömen redan från ettan.Det är mer styrt i dag vad eleverna ska kunna vid en viss ålder, vilket gör att barnen måste delas upp i grupper efter ålder ibland. Och till det behövs personal.- I största mån försöker man lösa det på avdelningen, men vi har börjat samarbeta mer mellan avdelningarna, säger Jöran Högberg.Rektor Else-Marie Bergvall är medveten om att det är mer personalkrävande att jobba åldersblandat. Ett par andra skolor har övergivit modellen av den anledningen.- Man får ompröva organisationen varje år. Vi kanske kommer dit en dag också, men det här läsåret kommer vi i alla fall att fortsätta. Så länge vi kan, vill vi fortsätta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om