Lämnade särskolan för Ellen Key

Fernanda Nilsson trivdes på särskolan. Men hon trivdes inte med att ha särskolestämpel.
Därför tog hon saken i egna händer, och bytte till Ellen Keyskolan.

Hästintresse. Fernanda Nilsson har ridit sedan hon var jätteliten. För ett år sedan fick hon en egen häst, varmblodstoet Wallevska crone, som hon spenderar mycket tid med. I framtiden vill Fernanda jobba som djurvårdare och har siktet inställt på Valstadskolans naturbruksgymnasium.

Hästintresse. Fernanda Nilsson har ridit sedan hon var jätteliten. För ett år sedan fick hon en egen häst, varmblodstoet Wallevska crone, som hon spenderar mycket tid med. I framtiden vill Fernanda jobba som djurvårdare och har siktet inställt på Valstadskolans naturbruksgymnasium.

Foto:

Västervik2005-11-07 00:25
15-åriga Fernanda Nilsson har ingen diagnos. Hon gick på särskolan i Västervik i 2,5 år eftersom hon hade svårt att hänga med i grundskolan.
- Jag kom efter i många ämnen.
Men på särskolan kände hon sig ofta överkvalificerad. Och många i hennes omgivning kunde inte förstå varför hon gick på särskolan.
- Jag har ofta fått höra att jag inte passar in där, berättar hon.

Det var när Fernandas bästa kompis bytte klass som hon själv tog hon tag i saken och bytte över till Ellen Keyskolan.
- Jag ville ha lite större utmaningar.
Sedan två månader går hon i en vanlig åttonde klass.
- Visst var det lite pirrigt första dagen, säger Fernanda och berättar att hon var rädd att hon inte skulle bli accepterad av de nya klasskompisarna.
Men det blev hon. Nu pratar hon med nästan alla och hon har redan fått många nya kompisar.
- Allt känns jättekul.

Att tempot är högre på Ellen Key än i särskolan är inget som drabbar Fernanda.
- Jag jobbar ändå i min egen takt.
Trots att Fernanda går på Ellen Key så läser hon efter särskolans kursplan. Hon får extra hjälp i bland annat matte och engelska, av en assistent, som hjälper till i hela klassen.

Men i vissa ämnen, till exempel svenska, so och gymnastik, har hon gjort så stora framsteg att lärarna funderar på att låta henne studera efter grundskolans kursplan. Det skulle betyda mycket för Fernanda.
Men det finns även nackdelar med att vara inkluderad.
- Det är mer folk, större klasser och väldigt stimmigt emellanåt. Men jag har inte ont av det, säger Fernanda.
Fernandas föräldrar var tveksamma till att hon skulle börja på Ellen Keyskolan. De trodde inte att hon skulle klara av det. Men Fernanda ville så gärna vara "normal" och gå i vanlig klass varför hon själv tog kontakt med rektorn och andra personer som kunde hjälpa henne med bytet.
Efter två månader i åttan på Ellen Keyskolan har föräldrarna ändrat uppfattning.
- Det fungerar jättebra, över förväntan, säger Fernandas mamma Berit Nilsson och berättar att Fernanda har utvecklats och lärt sig jättemycket de här månaderna. Lärarna gör ett fantastiskt jobb.
Berit Nilsson var bland annat tveksam till att Fernanda skulle få mycket längre skoldagar. Nu är hon i skolan 1,5 timme längre än vad hon var på särskolan.

Även Fernandas tvillingbror Francisco, som går på särskolan, har funderingar på att byta över till vanlig klass. Och han är inte den enda.
- Jag vet flera elever på särskolan som funderar på det, säger Fernanda.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om