Landsbygdens minskning ofrånkomlig?

Många mindre orter i Västerviks kommun har krympt oroväckande sedan millennieskiftet. Ukna, Dalhem, Överum och Västra Ed är några exempel på platser som stadigt tappat invånare. Är detta ett ofrånkomligt tecken i tiden, eller går det att vända utvecklingen?

Harald  Hjalmarsson

Harald Hjalmarsson

Foto: Ellen Kindstrand

Västervik2010-01-11 07:36
- Tyvärr är det svårt att svara på den frågan och vi är fullt medvetna om den negativa utvecklingen, men det finns faktiskt många familjer som de allra senaste åren börjat bryta den trenden, säger Västerviks kommunalråd Harald Hjalmarsson.Han tycker sig kunna skönja ett klart trendskifte, ett generationsskifte, på flera håll just nu. Bland annat i Ukna och Västra Ed.- De flesta är lantbrukarbarn som kommit tillbaka, bildat familjer och nu fått egna barn.Det fyller på med nya elever i flera skolor. Törnsfall är ett exempel på en sådan församling. Unga familjer söker sig till goda boendemiljöer. Men trots att vi har flera fantastiska boendemiljöer så måste man också ha möjlighet at jobba någonstans i närheten.- Om det inte finns arbeten på orten är möjligheten att kunna dagspendla helt avgörande. En så stor ort som Ukna skulle med goda pendlingsmöjligheter kunna bli ett idealiskt boende för människor som jobbar i Linköping, säger Hjalmarsson.I dag är dock både vägen och järnvägen, liksom kollektivtrafiken, på orten helt undermålig för att man ska kunna klara dagspendling, tillägger han.- Man måste hitta robusta system som är trovärdiga, framför allt kollektivtrafiken. Jag tror mycket kommer att förbättras när vi får de nya tågen i vår och banan samtidigt rustas upp.Men blir det inte snabbtåg mellan Västervik och Linköping, som bara blåser förbi Ukna?
- Vissa turer kommer inte att stanna i Ukna.Det blir matartrafik med bussar från Ukna till Överum, vid de riktigt snabba turerna med få stopp. Många turer stannar dock även på mindre orter som Ukna.Ankarsrum är enligt Hjalmarsson ett annat exempel på vikten av att vidmakthålla de jobb som finns, med offentlig service i form av äldreboende och affärer.- Även på bruksorter som Ankarsrum och Överum måste vi skapa förutsättningar för dagspendling och kollektivtrafik. Boendemiljön där är oerhört attraktiv. Från Ankarsrum borde kanske pendlingen kanske inriktas mera mot Vimmerby och Oskarshamn, medan Överum har sin kollektivtrafik mera mot Östergötland.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om