Landstingen i Kalmar och Östergötland satsar på tågen

Västervik2005-03-31 00:25
Efter det att konkursen för BK Tåg blev officiell så har det blivit ny fart på ansträngningarna att till nästan varje pris behålla trafiken på Tjustbanan respektive Stångådalsbanan.
Landstingen i såväl i Östergötland som i Kalmar län hade möten i går och åtminstone för Kalmar läns del var det enda ärendet på dagordningen just tågtrafiken.
Pengar skall fortsätta att satsats fram till 2008 då förhoppningar finns om nya tåg på upprustade banor.

Den nuvarande tågtrafiken på Tjustbanan och Stångådalsbanan ska så långt det är möjligt behållas, men det skall ske inom landstingets nuvarande ramar. Därefter kan landstinget i Kalmar län tänka sig satsa på nya tåg från och med 2008, i samband med nästa avtalsperiod för den regionala kollektivtrafiken.
- Vi skall komma ihåg att landstinget redan i dag avsätter 28 miljoner kronor årligen, säger landstingsstyrelsens ordförande Anders Andersson (kd) till VT.
Linjerna är förstås betydligt längre i vårt län än i Östergötlands men landstinget där beslutade i går att höja det årliga anslaget från 10 till 12 miljoner kronor.
- Jo, men vi har redan ett större anslag och vi har dessutom en reservpott på fem miljoner kronor som i nödfall kan tas i anspråk, säger Anders Andersson.
- Alla partierna i landstingsstyrelsen var överens om de mått och steg vi nu skulle ta. Vi värnar om tågtrafiken men ytterligare anslag får inte drabba den egentliga sysselsättningen, nämligen att bedriva sjukvård.

Inblandade parter på sträckorna Linköping-Kalmar och Linköping-Västervik är Östgötatrafiken (Ötraf), Kalmar länstrafik (KLT) och Rikstrafiken.
De ekonomiska anslagen kommer till största delen från landstingen i Östergötland och Kalmar län och för Rikstrafikens del så är det regeringen som beslutar.
En kraftig påtryckare från Kalmar län har regionförbundet hela tiden varit och i går skrevs ett nytt brev till infrastrukturminister Ulrika Messing.
- Det skulle få mycket negativa konsekvenser om inte staten, i det här fallet Rikstrafiken, tar sitt ansvar i den nu uppkomna situationen. Ingångna avtal måste gälla, säger regionförbundets ordförande Anders Åkesson och begär samtidigt ett skyndsamt möte med statsrådet Ulrika Messing.

Anders Åkesson påminner återigen om järnvägslinjernas betydelse för inte minst Västerviks kommun.
- Att knyta Västerviks och Vimmerbys arbetsmarknadsregioner närmare Linköpingsregionen och Östergötland är en överlevnadsfråga för att skapa en positiv utveckling i norra Kalmar län. Tågtrafiken mellan Linköping och Kalmar och mellan Linköping och Västervik är avgörande för en ökad integrering och förstoring av arbetsmarknadsregionen i norra Kalmar län.
Som vi vet så utgör Västerviks kommun en egen arbetsmarknadsregion. Den enda i södra Sverige förutom Gotland.
Godstrafiken på järnvägen är intensivare än på årtionden. Nu måste en ny tågentreprenör för persontrafiken hittas efter det att BK Tåg gått i konkurs och trafiken upprätthålls av en konkursförvaltare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om