"Länet måste komma med ett riktigt erbjudande"
- Vi måste ge regeringen ett erbjudande innan den 18 maj.Den bedömningen gör kommunalrådet Harald Hjalmarsson (m).Och ett erbjudande betyder förmodligen ett lån på hundratals miljoner kronor.
Harald Hjalmarsson.
Foto: Fotograf saknas!
Finns det inte en risk att de satsningar landstinget beslutade om i trafik och tåg går om intet?
- Själva banan, trafiken och vagnarna är skilda saker, men visst; det lönar sig inte att ha moderna vagnar om man inte har ett fungerande spår.
Samtidigt påpekar han att det investeras just nu 40 miljoner kronor i Tjustbanan. Det är tidigare beslutade investeringar, dels för att höja trafiksäkerheten och dels för att förbättra bärigheten. De sistnämnda investeringarna är framförallt gjorda för godstrafikens skull.
- Men det är förbättringar som kommer persontrafiken till godo också.
Enligt Harald Hjalmarsson är spåret i betydligt bättre skick i dag än vad det var för två år sedan. Det ska vara meningsfullt att bedriva trafik även med de nya vagnar som landstingen i Kalmar och Östergötland beslutat att köpa in.
De investeringar som skjutits upp var tänkta att korta ner restiden på Tjustbanan. Det finns ett mål om restider på under timmen - men då räcker inte ens de tidigare utlovade 205 miljoner kronorna till.
För att intressera regeringen för att satsa på Tjustbanan tror Harald Hjalmarsson att det är nödvändigt att regionen hjälper till med finansiering.
- Vi i Västervik är beredda att ta ansvar, men vi är bara en liten del. Resten av länet, och östergötland måste också vara med.
- Vi kan inte bara säga till regeringen att "vi måste få" - vi måste ha ett erbjudande. Annars kräver andra regioner också att "de måste få".
Vad betyder att ta ansvar? Hur stora belopp?
- Det vet jag inte. Vi är visserligen eniga över partigränserna i Västervik om att det här är vår absolut viktigaste fråga, men vi har inte pratat om några belopp än.
En lösning där Kalmar län förskotterar pengar för att få i gång investeringar på kust-till-kust-banan mellan Kalmar och Göteborg har varit på gång. Där nådde man inte ända fram, däremot kan en fingervisning ges från ett annat projekt; när Stångådalsbanan mellan Hultsfred och Linköping rustades upp på 90-talet. Då förskotterade Kalmar län 300 miljoner kronor.
Förmodligen måste Kalmar län hitta en lösning där hela länet känner att man är med på en lösning innan den 18 maj. Det betyder att länet måste hitta en räddningsplan inte bara för Tjustbanan utan också kan få igång investeringar på kust-till-kustbanan.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!