Lång IT-utbildning som ger bred grund

"IT-användning och samhällsutveckling" heter en helt ny akademisk programutbildning på tre och ett halvt år och 140 poäng, som bland annat åtta elever vid Högskolecentrum i Västervik pluggar. De läser på distans, vid Högskolan Väst i Trollhättan.

Västervik2006-02-10 08:57
- Utbildningen ger en mycket bred grund att stå på, säger 20-årige Johan Strömbom, en av de tio eleverna. Ännu vet han dock inte riktigt vad han vill jobba med efter sin fil kandexamen.
När VT hälsar på är Västervikseleverna uppkopplade till en föreläsning i Trollhättan, via så kallad videokonferens. Föreläsare och elever både ser och hör varandra via storbilds-tv.

Den här utbildningen är unik i sitt slag och har föreläsningar ett par halvdagar i veckan. Under utbildningen får eleverna möta både tekniker och metoder för att hantera, anpassa och utveckla informationslösningar och system.

- Just nu handlar det mycket om systemering, berättar Christoffer Johansson som i likhet med Johan Strömbom nyligen slutade gymnasiet.
- Systemering innebär att vi lär oss förbättra och utveckla dataprogram så att önskade fakta snabbare kan tas fram. Vi blir systemvetare.

Efter utbildningen kommer eleverna att utgöra navet mellan programmerare och och kund.
- Vår uppgift blir att designa systemets struktur tillsammans med användaren, säger Johan Strömbom.
Det är främst i användningen mot olika former av offentliga verksamheter som tonvikten i utbildningen ligger.

Ett huvudämne i det nya programmet heter informatik och handlar om kommunikation av olika slag. Över huvud taget handlar programmet till stor del om teknik och data. Man studerar även pedagogik.

Under en period framöver väntar också arbetsrelaterad praktik.
- Jag vet inte exakt vart jag vill komma i framtiden. Kanske blir jag IT-ansvarig eller projektledare på ett företag eller i någon kommun. Mycket handlar nog om att själv klättra efter examen, säger Johan Strömbom.
Kompisen Rickard Engqvist kan tänka sig att starta eget efter utbildningen. Kanske bli någon form av IT-konsult.
Västervikseleverna har nu pluggat drygt en termin. Verkar utbildningen vara som de har tänkt sig?
- Jag hade nog hoppats på en större andel teknik i utbildningen, säger Mats Bengtsson som tidigare utbildat sig till statistiker i Skövde och som just nu arbetar extra som tidningsbud.
Vissa av eleverna har pluggat även tidigare, andra har jobbat.

- IT är något som ligger i tiden. IT-användningen ute i samhället kommer troligen att växa kraftigt de närmaste åren. Det gäller att hoppa på nu, innan tåget går, säger Johan Strömbom och studiekamraten Anna-Karin Nilsson som tidigare varit både kantor och läkarsekreterare.
Trots att det är föreläsningar endast vid ett par tillfällen per vecka går eleverna varje morgon till Högskolecentrum i Futurum.
- Det är mycket lättare att koncentrera sig på studierna här på skolan än hemma. Dessutom har vi många grupparbeten.

Två av eleverna är makar - Sören och Sonja Winge. De ska nu plugga tillsammans i ytterligare tre år. Hemma hos familjen Winge handlar det redan i dag mycket om datorer.
3,5 års studier innebär också att de studerande drar på sig en hel del i lån, även om de flesta av eleverna även får studiebidrag. I snitt kommer var och en att ta lån på cirka en kvarts miljon kronor.

Det är inte enbart fördelar med att plugga på distans, även om det är bra att slippa resor och att kunna bo kvar hemma.
- Det kan faktiskt vara lite jobbigt tidvis. När man kör fast ibland kan det vara svårt att nå läraren för att få hjälp. Då får man skicka epost och hoppas att han svarar relativt snabbt.
Normalt pluggar man först vissa avsnitt, för att sedan ha en föreläsning live där man kan fråga om sådant man ej har förstått.
- Men ibland är föreläsningarna inspelade i förväg. Då kan man ju inte ställa några frågor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om