LÄng vÀntan pÄ svar

I september 2010 skrev Eva Zryd till socialnÀmnden för att pÄtala de felaktigt höga matkostnaderna för dem som bor pÄ korttidshem. Avgifterna har nu sÀnkts, men nÄgot skriftligt svar har hon fortfarande inte fÄtt.

Eva Zryd vÀntar fortfarande pÄ svar frÄn kommunen. Nu har det tagit mer Àn ett och ett halvt Är sedan hon skrev till socialnÀmnden.Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Eva Zryd vÀntar fortfarande pÄ svar frÄn kommunen. Nu har det tagit mer Àn ett och ett halvt Är sedan hon skrev till socialnÀmnden.Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvi

VĂ€stervik2012-03-17 00:00

Efter att ha vÀntat pÄ svar i exakt ett och ett halvt Är skrev Eva Zryd ett nytt brev till kommunen, dÀr hon undrade vilka riktlinjer det finns för Àrendehantering i VÀsterviks kommun.

Hon sÀger att hon inte Àr den enda som har fÄtt vÀnta sÄhÀr lÀnge pÄ att fÄ svar frÄn kommunen, och hon Àr kritisk.

Först efter flera pÄstötningar fick hon muntligt besked om att avgifterna har korrigerats. NÄgot skriftligt svar har hon fortfarande inte fÄtt.

- Man har skyldighet som kommun och myndighet att sköta sĂ„dant hĂ€r, men det verkar inte vara aktuellt hĂ€r, sĂ€ger hon argt.

Det första brevet handlade om matkostnaderna för dem som har sÄ kallad korttidsvistelse. Tidigare var avgiften 101 kronor per dag för alla över 13 Är, men frÄn nyÄr Àr beloppet sÀnkt till 51 kronor. För barn 0-12 Är har avgiften sÀnkts frÄn 68 till 35 kronor.

Enligt Zryd fÄr kommunen bara ta ut en avgift som motsvarar kostnaden för rÄvarorna och inte lÀgga pÄ kostnader för personal och tillagning.

Hon representerar Autism- och aspergerföreningen och har tidigare trÀffat ungdomar som inte har haft rÄd att bo pÄ korttidshem, pÄ grund av de höga matkostnaderna.

- Det hĂ€r Ă€r en svag grupp frĂ„n början, som har oerhört lite pengar att röra sig med.

Eva Zryd konstaterar att det finns regler för hur sÄdana hÀr avgifter ska berÀknas. Man fÄr inte bara sÀtta en avgift som man tycker att man vill ha in.

Hon tycker att kommunen ofta chansar pÄ att folk inte orkar ta strid och överklaga.

Hon Àr ocksÄ kritisk till att hon inte fick nÄgot skriftligt svar som bekrÀftade att det första brevet hade kommit fram. Det var först nÀr hon frÄgade som hon fick veta det.

Socialchefen Jörgen Olsson sÀger att folk naturligtvis ska fÄ svar pÄ sina brev, men inte sÀllan kan det bli ett muntligt svar.

Ett och ett halvt Är Àr för lÄng tid att fÄ vÀnta.

Hur lÄng tid ska det ta dÄ?
- Det ska vara skyndsamt, sjĂ€lvklart.

Han vet inte varför kommunen tog för mycket betalt för matkostnaderna tidigare, men konstaterar att de nu har Àndrat avgifterna.

Vid skriftliga klagomÄl brukar de skicka ett brev tillbaka om att de har fÄtt in klagomÄlet.

- Men Ă€ven om vi inte bekrĂ€ftar att vi har fĂ„tt in det, sĂ„ ska man ju fĂ„ svar inom rimlig tid.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om