Lång väntan på svar

I september 2010 skrev Eva Zryd till socialnämnden för att påtala de felaktigt höga matkostnaderna för dem som bor på korttidshem. Avgifterna har nu sänkts, men något skriftligt svar har hon fortfarande inte fått.

Eva Zryd väntar fortfarande på svar från kommunen. Nu har det tagit mer än ett och ett halvt år sedan hon skrev till socialnämnden.Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Eva Zryd väntar fortfarande på svar från kommunen. Nu har det tagit mer än ett och ett halvt år sedan hon skrev till socialnämnden.Foto: Ingrid Johansson-Hjortvid

Foto: Ingrid Johansson-Hjortvi

Västervik2012-03-17 00:00

Efter att ha väntat på svar i exakt ett och ett halvt år skrev Eva Zryd ett nytt brev till kommunen, där hon undrade vilka riktlinjer det finns för ärendehantering i Västerviks kommun.

Hon säger att hon inte är den enda som har fått vänta såhär länge på att få svar från kommunen, och hon är kritisk.

Först efter flera påstötningar fick hon muntligt besked om att avgifterna har korrigerats. Något skriftligt svar har hon fortfarande inte fått.

- Man har skyldighet som kommun och myndighet att sköta sådant här, men det verkar inte vara aktuellt här, säger hon argt.

Det första brevet handlade om matkostnaderna för dem som har så kallad korttidsvistelse. Tidigare var avgiften 101 kronor per dag för alla över 13 år, men från nyår är beloppet sänkt till 51 kronor. För barn 0-12 år har avgiften sänkts från 68 till 35 kronor.

Enligt Zryd får kommunen bara ta ut en avgift som motsvarar kostnaden för råvarorna och inte lägga på kostnader för personal och tillagning.

Hon representerar Autism- och aspergerföreningen och har tidigare träffat ungdomar som inte har haft råd att bo på korttidshem, på grund av de höga matkostnaderna.

- Det här är en svag grupp från början, som har oerhört lite pengar att röra sig med.

Eva Zryd konstaterar att det finns regler för hur sådana här avgifter ska beräknas. Man får inte bara sätta en avgift som man tycker att man vill ha in.

Hon tycker att kommunen ofta chansar på att folk inte orkar ta strid och överklaga.

Hon är också kritisk till att hon inte fick något skriftligt svar som bekräftade att det första brevet hade kommit fram. Det var först när hon frågade som hon fick veta det.

Socialchefen Jörgen Olsson säger att folk naturligtvis ska få svar på sina brev, men inte sällan kan det bli ett muntligt svar.

Ett och ett halvt år är för lång tid att få vänta.

Hur lång tid ska det ta då?
- Det ska vara skyndsamt, självklart.

Han vet inte varför kommunen tog för mycket betalt för matkostnaderna tidigare, men konstaterar att de nu har ändrat avgifterna.

Vid skriftliga klagomål brukar de skicka ett brev tillbaka om att de har fått in klagomålet.

- Men även om vi inte bekräftar att vi har fått in det, så ska man ju få svar inom rimlig tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om