Länsborna fortsatt nöjda med vården

Kalmar län fortsätter att ligga högt till när det gäller invånarnas förtroende för och tillgänglighet till sjukvården. Det visar 2008 års rapport av undersökningen Vårdbarometern.

Situationen vid kirurgkliniken är fortfarande pressad och personalen går på knäna för att hinna med allt trots lite personal.   Arkivfoto: Matilda Ahl

Situationen vid kirurgkliniken är fortfarande pressad och personalen går på knäna för att hinna med allt trots lite personal. Arkivfoto: Matilda Ahl

Foto: Ahl Matilda

Västervik2009-04-27 10:45
Undersökningen genomförs varje år och ett stort antal slumpvis utvalda personer får svara på frågor om bland annat förtroendet för vården och hur lätt man tycker det är att komma i kontakt med vården.I Kalmar län anser 81 procent av de intervjuade att de har tillgång till den sjukvård de behöver. Det placerar landstinget på en tredjeplats bland de 20 jämförda landstingen. Medeltalet för riket är 77 procent.Kalmar intar också pallplaceringar vad gäller vilket förtroende patienterna har för vården vid vård- och hälsocentraler, samt hur lätt det är att komma fram till hälsocentralen per telefon. Något sämre är förtroendet för vården vid sjukhus där Kalmar placerar sig på en åttondeplats bland landstingen. Dock är siffran på 69 procent fortfarande högre än medeltalet för riket, som ligger på 67 procent.Den vårdgaranti som infördes för några år sedan och som kort innebär att man ska få kontakt med vården samma dag, ett första besök inom sju dagar, besök på sjukhus inom 90 dagar och behandling inom ytterligare 90 dagar, är relativt okänd i Kalmar län. Bara 55 procent av de intervjuade känner till vad vårdgarantin innebär och där ligger Kalmar län sämst till i landet. Dock är Kalmar ett av de landsting som har kortast köer. Den senaste tillgänglighetsmätningen visar att vårdgarantins krav på vård inom 90 dagar för de patienter som väntar på ett första besök till sjukhus uppfylls till 92 procent. 88 procent av de patienter som väntar på behandling eller operation får också komma inom de stadgade 90 dagarna.- Vi är väldigt glada över vår goda tillgänglighet. Men resultatet visar att vi måste bli bättre på att informera länsinvånarna, säger landstingets hälso- och sjukvårdsdirektör Ragnhild Holmberg.Vårdbarometern har också undersökt hur landets vård- och hälsocentraler arbetar med förebyggande vård och livsstilsfrågor. I Kalmar län svarar nästan en tredjedel, 29 procent, att livsstilsfrågor tagits upp vid besök på hälsocentralen. 40 procent av dessa säger att råden har förändrat deras livsstil._ Jag tolkar siffrorna som ett kvitto på att vårt långsiktiga arbete med förebyggande vård och livsstilsmottagningar ger resultat, säger primärvårdsdirektör Lars Mattsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om