I det ena fallet ville en person ersätta en friggebod som ligger vid en havsvik med en större attefallsbyggnad på 30 kvadratmeter. Den nya byggnaden skulle innehålla förråd, bastu och relax. Utvändigt skulle ett trädäck förlängas.
I det andra fallet vill en person modernisera en liten komplementbyggnad på 18 kvadratmeter med vatten och avlopp.
Nu väljer alltså länsstyrelsen att riva upp båda dispenserna.
När kommunen sade ja till projekten hänvisade man till att båda fastigheterna varit bebyggda länge. Det har funnits mindre hus på båda platserna redan innan strandskyddet trädde i kraft 1951. I båda fallen är det tomter där det inte längre råder allemansrätt. Byggprojekten påverkar inte djur- eller friluftsliv. Kommunen bedömde att det fanns skäl att ge strandskyddsdispens.
Länsstyrelsen resonerar på ett annat sätt: För att byggnaderna ska få byggas ut eller moderniseras så måste de ursprungligen vara byggda på laglig väg.
För att de två byggnaderna ska vara lagliga finns två möjligheter:
• Att de fanns på plats redan när lagen om strandskydd kom 1951.
• Om byggnaderna är yngre än så: Att man sökt och fått en strandskyddsdispens för att bygga. Varje åtgärd som kan minska allmänhetens tillgång till stranden måste det sökas dispens för. Det kan även vara invändiga förändringar som påverkar hur byggnaderna används.
Både när det gäller komplementbyggnaden och friggeboden menar länsstyrelsen att det inte är bevisat att de byggts på laglig väg. Dispenserna upphävs därför.