Lärarbristen påverkar elevernas studier

Ämnen som fått läsas om och andra som hoppats över. Rotationen på lärare i lärarbristens spår drabbar eleverna – som i värsta fall hamnar långt efter den ursprungliga planeringen.

Hjälps åt. Klara Nordensten, Max Lindblad, Stella Gavriilidou och Adam Carlsson berättar att klassen fått hjälpa varandra i lägen när det varit stor snurr på lärare.

Hjälps åt. Klara Nordensten, Max Lindblad, Stella Gavriilidou och Adam Carlsson berättar att klassen fått hjälpa varandra i lägen när det varit stor snurr på lärare.

Foto: Ilkka Ranta

Västervik2016-08-27 06:00

Klara Nordensten, Adam Carlsson, Stella Gavriilidou och Max Lindblad går alla i samma nia på Ludvigsborgsskolan i Västervik.

De berättar att de bytt lärare otaliga gånger under sin högstadietid.

– Ja, vi har bytt SO-lärare tre gånger och nu är vi inne på vår fjärde mattelärare, berättar Adam.

Stella berättar att man mellan lärarna haft ett stort antal lärarvikarier, och att alla byten sammantaget har satt sina spår på kvaliteten på undervisningen.

– Det är dumt eftersom matte ändå är ett ganska svårt ämne. Ibland har vi upplevt att vi fått mer hjälp av varandra än av lärarna, säger hon.

En annan effekt av alla lärarbyten har varit att klassen hamnat efter den ursprungliga planeringen och det har varit stressigt att hinna ikapp.

– Ibland har vi fått börja om med saker som vi redan gjort när vi fått en ny lärare, säger Adam.

Stella instämmer och berättar att klassen tack vare planeringsmissarna har kommit efter i vissa ämnen.

– Vi hann till exempel inte ha geografi i hela åttan och jag blir lite orolig inför de nationella proven i vår. Tänk om det blir mycket geografi på SO-proven och vi inte har hunnit läsa det.

Några direkta konsekvenser på resultaten har eleverna inte sett.

– Lärarbristen har nog visat sig mer på hur långt vi hunnit i våra böcker än på våra resultat, säger Klara.

Några av eleverna har visserligen sänkt sina betyg i de ämnen där de haft många lärarbyten. Men om det beror specifikt på lärarbytena eller kan ha andra orsaker, kan de inte svara på.

Max känner ändå att klassen har landat lite nu inför nian och att undervisningen på det stora hela fungerar bra.

– Men det var ganska svårt ett tag, säger han.

Även Klara är nöjd med sina studier och jämför dem med sin tidigare skola, i Vimmerby, där problemet med många vikarier var ännu större.

Vad har ni gjort för att påtala problemen?

– Vi har klagat en hel del och förklarat för vår klassföreståndare att det inte funkar att byta lärare hela tiden. Men det är bara så det är, får vi höra, säger Stella.

De lärare som slutat har haft olika skäl till det. Någon har gått i pension, en annan flyttat från stan och en tredje bytt karriär.

Vad tror ni kan göras för att lärarna ska stanna kvar lite längre?

– Högre lön, säger Max.

– Och att lärarna får höra oftare att de har gjort ett bra jobb. I dag klagar vi ganska mycket. Å andra sidan visar det ju att de har gjort ett bra jobb när de får höja våra betyg, säger Klara.

Men alla problem kan förstås inte lösas enbart med högre lön och en god arbetsmiljö, det är eleverna medvetna om.

– En del vill kanske inte bo här, vi har haft lärare som haft familj någon annanstans och flyttat när de fått jobb på den orten, säger Adam.

– Sedan krävs det en del för att vara lärare. Det gäller att de har tålamod med eleverna för alla lär sig inte så snabbt, säger Stella.

Tyck till!Klicka här för att komma till vårt formulär där du kan kommentera artikeln och ge tips på ytterligare infallsvinklar på temat lärarbrist!

Tyck till!

Klicka här för att komma till vårt formulär där du kan kommentera artikeln och ge tips på ytterligare infallsvinklar på temat lärarbrist!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om