Lärarkollegor i Västervik prisades på UF-mässa

Västerviks gymnasiums UF-satsning på introduktionsprogrammet engagerar lärare från blandade inriktningar. Nu prisas de för sitt sätt att använda Ung företagsamhet som ett verktyg för att integrera IM-eleverna i det svenska samhället.

De tre lärarkollegorna Wahid Ebrahim, Anas Satleh och Peter Iselau är överens om att konceptet med Ung företagsamhet är extra bra – just eftersom alla kan vara med.

De tre lärarkollegorna Wahid Ebrahim, Anas Satleh och Peter Iselau är överens om att konceptet med Ung företagsamhet är extra bra – just eftersom alla kan vara med.

Foto: Victoria Essenholm

Västervik2022-04-15 20:00

Det finns en lång tradition av Ung företagsamhet på Västerviks gymnasium. Det initierades först på 1980-talet och sedan dess har främst gymnasiechefen Jörgen Jonsson och Kerstin Hübel Felldin, före detta lärare på gymnasiet, varit drivande för att eleverna ska ges chansen att fortsätta utveckla sina entreprenöriella förmågor.

– Eftersom det blev stort från start, så har det hela tiden funnits någonting att bygga vidare på, säger Jörgen Jonsson.

Varje år är det ett 100-tal gymnasieelever som driver UF-företag och de senaste åren har även eleverna introduktionsprogrammet fått möjlighet att lära sig mer om företagande.

– Målet är att så många elever som möjligt ska kunna driva UF och därför känns det extra roligt att IM tar del av detta, säger Jörgen.

Eleverna som läser på introduktionsprogrammet gör det för att de saknar ett eller flera ämnen för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande program. Att läsa entreprenörskapskursen redan på IM kan därför vara gynnsamt, inte minst för den som söker sig vidare till ett yrkesprogram.

– Många som tar examen från exempelvis bygg och anläggning, el eller frisör har stora chanser att en dag bli egenföretagare och då kan UF-erfarenheten bli värdefull, säger Per-Erik Dahl som är rektor för fem av yrkesprogrammen på Västerviks gymnasium.

undefined
Per-Erik Dahl och Jörgen Jonsson tror på att UF-företagande gynnar eleverna, även i det långa loppet.

Det är fyra år sedan UF initierades på introduktionsprogrammet, och satsningen har gett ringar på vattnet. Lärare som annars inte undervisar i dylika ämnen har börjat engagera sig. Tre av dessa är Peter Iselau, Anas Satleh och Wahid Ebrahim.

Tillsammans vann de "Årets arbetslag" på den regionala UF-mässan nu i april.

– UF utvecklar alla. Det förmår eleverna att växa som person, förbättra språket och bli starkare individer, säger Peter.

Lärarkollegan Anas fortsätter:

– Mycket av det som eleverna arbetar med i sitt UF-företag, som att kontakta kunder och sälja produkter, är de bekanta med från hemlandet och väldigt duktiga på.

Det utgör också en naturlig inkörsport till det svenska samhället.

En stor utmaning har däremot varit elevernas begränsade kontaktnät. De digitala kurserna har också varit kämpiga för vissa, men IM-eleverna är riktiga problemlösare.

– Även de som inte kan svenska har kunnat vara med genom att översätta texter från mobilen, säger Wahid.

Vad är Ung Företagsamhet?

UF-företagande är en utbildning där gymnasieelever under ett år får driva egna företag, med riktiga varor och tjänster och med riktiga pengar. Samtliga UF-företaget har en ansvarig UF-lärare som har utbildats av Ung Företagsamhet.

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden, ideell utbildningsorganisation och är en del av den globala organisationen Junior Achievement som startade 1919. Sedan 1980 har vi utbildat gymnasieelever i entreprenörskap.

Källa: Ung Företagsamhet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!