Lärarlegitimation ska höja kvaliteten i skolan

På onsdagen fattade riksdagen ett historiskt beslut om att alla lärare i Sverige måste vara legitimerade och utbildade. Det här anses vara ett viktigt steg för att höja kvaliteten i den svenska skolan och för att höja läraryrkets status.

Roger Sevedstam i Västervik är distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Kalmar län. Han välkomnar besutet om yrkeslegitimation för lärare.Arkivfoto: Lisa Olaison

Roger Sevedstam i Västervik är distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Kalmar län. Han välkomnar besutet om yrkeslegitimation för lärare.Arkivfoto: Lisa Olaison

Foto: Lisa Olaison

Västervik2011-03-04 00:00

Såväl Metta Fjelkner, ordförande i Lärarnas Riksförbund, som Meta Pålsson (M), ordförande i riksdagens utbildningsutskott, är mycket nöjda:

-  Yrkeslegitimation för lärare är en viktig milstolpe för skolan. Nu blir det möjligt för lärarna att återta den status de en gång hade.

Regeringen anser det mycket angeläget att höja läraryrkets status för att locka fler att bli lärare.

- I dag är det endast ett fåtal toppstudenter på gymnasiet som söker sig till läraryrket. De flesta andra vill bli läkare, jurist eller civilingenjör.

- Ska alla elever kunna lyckas i sitt skolarbete är det avgörande att vi har de bästa lärarna. Detta förutsätter att vi lyckas locka de mest motiverade och studiebegåvade ungdomarna till läraryrket, säger Meta Pålsson.

Roger Sevedstam är distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund (LR) i Kalmar län, samt kommunombud för LR i Västervik. Han välkomnar beslutet om yrkeslegitimation:

- Det här är något vi kämpat för i decennier och beslutet är välkommet för alla lärare. Det kommer att höja såväl läraryrkets status som kvaliteten i den svenska skolan, säger Sevedstam.

- Med de löner vi i dag har i Västervik har det varit svårt att få hit nyutexaminerade lärare. De som ändå kommit hit slutar ofta efter bara något år sedan de upptäckt att de kan få flera tusen kronor mer i månadslön i andra kommuner, säger Sevedstam.

Lidhemsskolan i Västervik har både låg- och mellanstadium. Här är lärarna över lag positiva till beslutet om legitimation.

- Om jag har ont i ett knä vill jag komma till en utexaminerad ortopedläkare som har dokumenterade kunskaper om det jag söker för. Samma sak är det när jag skickar mitt barn till skolan. Jag vill veta att mitt barns lärare verkligen har all den kunskap och kompetens som krävs för att kunna förmedla kunskap, säger grundskolläraren Marika Nilsson.

- Samtidigt finns det givetvis också outbildade personer som i decennier jobbat som lärare och skaffat sig en bred kompetens.

Hennes kollega Maria Lang håller med:

- Beslutet om yrkeslegitimation är bra. Det är viktigt att eleverna får lärare med bästa tänkbara kompetens och pedagogiska kunskaper. Sedan kan det alltid vara bra med flera vuxna i klassrummet.

Såväl Marika som Maria ser höjd status, och därmed höjda löner, som mycket viktigt.

- Det gör att studenterna kan ha lärarhögskolan som ett förstahandsval och inte som ofta i dag något man söker till "när man inte kommer in någon annanstans".

- Lärarjobbet är något man måste brinna för. Man måste verkligen tycka om att jobba med barn. Det är inte bara ett jobb man har för att tjäna pengar.

Från 2012

Lärarlegitimationen införs från 2012 och innebär att enbart legitimerade lärare får tillsvidareanställas och enbart legitimerade lärare får sätta betyg. Legitimationerna utfärdas av Skolverket.

En lärare, eller en förskollärare, kommer att bli behörig för viss verksamhet eller vissa skolformer, årskurser och ämnen.

I Västerviks grundskola fanns år 2009 sammanlagt 311 lärartjänster, varav 90,3 procent hade pedagogisk högskoleexamen. Jämförbar siffra för hela riket var 86,5 procent.

Västerviks gymnasium hade 216 lärartjänster, varav 78,2 procent med pedagogisk högskoleexamen. Jämförbar siffra för hela riket var 75 procent.

Västerviks friskolor har ofta färre lärare med pedagogisk högskoleexamen. För Sjöstaden är siffran 88,4 procent (av totalt 2,2 heltidstjänster), Josua (som numera heter Gamlebyvikens friskola) 85,5 procent (av totalt 4,1 heltidstjänster), Alfaskolan 37,7 procent (2,7 heltidstjänster) samt Östra Akademin där 2009 blott 1,8 procent av 6,5 lärartjänster hade pedagogisk högskoleexamen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om