EU-parlamentariker Charlotte Cederschiöld (m) hyllar den nya EU-grundlagen i en debattartikel i VT den 25/10. Hon beskriver EU-grundlagen, eller reformfördraget som det numera vilseledande kallas för att undvika vĂ€ljarnas motstĂ„nd, som en stor framgĂ„ng för EU-samarbetet.Den borgerliga alliansen och socialdemokraterna har i vanlig ordning samma okritiska instĂ€llning till att ytterligare makt förskjuts frĂ„n Sveriges Riksdag till Bryssel. De propagerar nu livligt för den nya EU-grundlagen, utan att problematisera frĂ„gan eller diskutera nĂ„gra kontroversiella aspekter. Detta Ă€r beklagligt, dĂ„ frĂ„gan Ă€r lĂ„ngt mer komplex och kontroversiell Ă€n vad Cederschiöld vill ge sken av. Den EU-grundlag som medlemsstaternas stats- och regeringschefer nyligen enades om Ă€r i allt vĂ€sentligt identisk med den som redan har tillbakavisats i folkomröstningar i Frankrike och NederlĂ€nderna. Medlemsstaternas vetorĂ€tt avskaffas inom 68 omrĂ„den. Svenska folket kan dĂ€rmed vilja sĂ€ga blankt nej till strikta EU-regler inom till exempel immigrationsomrĂ„det, men kan trots det bli överkört, eftersom Sverige inte lĂ€ngre har en vetomöjlighet. Att föra över makt, frĂ„n medlemsstaterna till EU-institutioner med begrĂ€nsad demokratisk legitimitet, innebĂ€r inte att vi fĂ„r ett mer demokratiskt Europa.EU-grundlagen ger EU nya befogenheter inom 105 ytterligare lagstiftningsomrĂ„den, sĂ„som energipolitik, rymdfart, turism, sport och katastrofberedskap. EU-grundlagen innebĂ€r vidare att EU:s makt stĂ€rks inom utrikes-, försvars- och sĂ€kerhetspolitik. En EU-president och en utrikesminister, vilken ges den mer oskyldiga titeln "Hög representant", med egen diplomatkĂ„r införs. EU-grundlagen fastslĂ„r vidare att euron Ă€r unionens valuta. Folkomröstningen om euron visade med eftertryck att svenska folket föredrar att behĂ„lla kronan, ett beslut som i efterhand har visat sig vara klokt.Vad Ă€r dĂ„ alternativet till den föreslagna EU-grundlagen? Ăverstatligheten bör begrĂ€nsas till frĂ„gor, vilka Ă€r centrala för uppnĂ„endet av den inre marknaden och till ett mindre antal andra frĂ„gor, vilka man kan enas om, exempelvis miljöfrĂ„gor. PĂ„ övriga omrĂ„den skall enhĂ€llighet gĂ€lla som beslutsregel, med andra ord Ă„terinförs vetorĂ€tten. Flexibel integration bör bli huvudmodell för den fortsatta integrationen, sĂ„ att lĂ€nder som vill fördjupa integrationen och överstatligheten pĂ„ olika omrĂ„den har möjlighet att göra det.Visst finns det enskilda aspekter i EU-grundlagen som gĂ„r i rĂ€tt riktning. Verkligheten Ă€r sĂ€llan helt svart eller vit. Men helheten Ă€r absolut glasklar, makten gĂ„r frĂ„n de nationella parlamenten till Bryssel. Det Ă€r ocksĂ„ dĂ€rför EU-federalister i Europa unisont hyllar texten och till varje pris vill undvika att medlemsstaternas befolkningar fĂ„r sĂ€ga sitt i folkomröstningar. De Ă€r vĂ€l medvetna om att folket skulle kunna rösta "fel", det vill sĂ€ga sĂ€ga nej till texten. Skall vi ge upp svenska folkets rĂ€tt att styra sig sjĂ€lvt? En sĂ„dan frĂ„ga mĂ„ste det svenska folket fĂ„ svara pĂ„ i en folkomröstning. EU-grundlagen kan absolut inte tas med ett enkelt beslut av den sittande riksdagen, eftersom de etablerade politiska partierna undvek denna frĂ„ga i samband med det senaste riksdagsvalet. OpinionsmĂ€tningar visar att folkmajoriteten Ă€r lĂ„ngt mera kritisk till att bygga ett Europas Förenta Stater Ă€n nu sittande riksdag. VĂ€ljarna har aldrig uttryckt en önskan att flytta den politiska makten frĂ„n Sverige till Bryssel. LĂ„t folket avgöra sin egen framtid!